Paramount en DiCaprio kopen filmrechten VW-schandaal

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Hollywood is er snel bij. Filmstudio Paramount Pictures en productiemaatschappij Appian Way van Leonardo DiCaprio hebben de filmrechten gekocht van het boek dat New York Times-journalist Jack Ewing gaat schrijven over het Volkswagen-schandaal, meldt persbureau Reuters.

Het nog titelloze boek onderzoekt hoe de ‘meer, beter, sneller’-mentaliteit van de Duitse autofabrikant kon leiden tot één van de grootste fraudes uit de geschiedenis van het bedrijfsleven. De uitgeefrechten van het boek zijn eerder deze maand al voor honderdduizenden dollars verkocht aan uitgeverij Norton.

Acteur Leonardo DiCaprio was eerder hoofdrolspeler en producent van The Wolf of Wall Street en staat in Hollywood bekend als milieu-activist. Er zijn nog geen regisseurs of acteurs bekend die de film over het VW-schandaal gaan maken.

Kunnen onbemande schepen de zeeën veiliger maken?

Het is nog steeds niet duidelijk wat er met het vorige week bij de Bahama’s verdwenen vrachtschip El Faro is gebeurd, maar vrijwel altijd zijn ongelukken op zee het gevolg van menselijke fouten. The Verge vraagt zich daarom af of onbemande schepen de wereldzeeën niet veiliger kunnen maken.

Aan de technologie wordt in elk geval hard gewerkt, zegt Oskar Levander van de marine-afdeling van Rolls Royce:

“We see the industry having oceangoing, big unmanned ships in the future, but the development will not happen overnight”

Handelingen die bemanningsleden nu uitvoeren zoals de navigatie en het aansturen van motoren kunnen door computers worden overgenomen. De ‘drone-schepen’ kunnen op afstand vanaf het vasteland bestuurd worden door een kapitein. Uiteindelijk kan een kapitein vanuit een commandocentrum honderden schepen tegelijkertijd aansturen, zoals nu al het geval is bij militaire drones.

Het maakt de scheepvaart goedkoper, veiliger en milieuvriendelijker, zeggen pleitbezorgers van onbemande schepen. Over tien tot vijftien jaar kan het zover zijn, denkt Levander:

“If you look at society, every single industry is trying to become more efficient, to do more with less, why would shipping not try to do the same thing?”

Maar de grootste uitdaging is niet eens zozeer de technologie, maar de wetgeving. Internationale richtlijnen schrijven voor dat er een bemanning aan boord moet zijn en de autonome systemen moeten aan hele strikte veiligheidseisen voldoen.

Nieuwe mediabedrijven lonken naar TV

Nieuwe mediabedrijven als BuzzFeed, Vice en Huffington Post hebben hun oog laten vallen op het oude medium televisie.

“Even having a little exposure to those platforms can be pretty lucrative for us, the economics of traditional platforms are still so much richer.”

Dat zegt topman Jonah Peretti van BuzzFeed tegen The Wall Street Journal.

BuzzFeed, dat vooral bekend staat om zijn lijstjes en quizzen, ontwikkelt samen met NBC Universal ideeën die uiteenlopen van korte video’s tot complete TV-programma’s.

Ook The Huffington Post wil  TV-shows gaan maken en denkt verder na over documentaires en zelfs hele films. En Vice staat op het punt een meerjarige overeenkomst te tekenen met HBO en wil daarnaast het kanaal H2 overnemen.

De digitale media denken dat ze onnodig grote investeringen in nieuwe formats en programma’s die vaak snel weer van de buis verdwijnen kunnen vermijden door ze eerst te testen op hun online publiek.