‘Oud-topman ook weg uit andere functies bij VW’

Vakbonden en overheid zouden hebben aangedrongen op volledig vertrek van Martin Winterkorn.

Martin Winterkorn, die vorige maand opstapte als topman van Volkswagen, zal ook zijn overgebleven functies bij het Duitse autoconcern neerleggen. Dat meldden de Süddeutsche Zeitung en tv-stations NDR en WDR gisteren, op basis van anonieme bronnen.

Winterkorn (68) trad vorige maand af, nadat het bedrijf fraude met software in dieselauto’s had opgebiecht. Elf miljoen auto’s hadden software die regelde dat de auto’s in testsituaties veel minder stikstofoxiden uitstootten dan op de weg. Het schandaal, het grootste in de geschiedenis van Volkswagen, kan het bedrijf miljarden aan boetes, claims en herstelwerkzaamheden kosten.

Ondanks het schandaal behield Winterkorn een aantal belangrijke functies. Hij bleef bestuursvoorzitter van Porsche SE. Dat is de holding die eenderde van de aandelen van Volkswagen in handen heeft en – wegens het soort aandelen – de meeste zeggenschap. Ook bleef hij voorzitter van de commissarissen bij de dochterbedrijven Audi, de truckdivisie Scania en de nieuwe Truck & Bus-divisie.

Volgens bronnen zouden met name de vertegenwoordigers van de vakbond IG Metall en de deelstaat Nedersaksen bij de raad van commissarissen hebben aangedrongen op het vertrek van Winterkorn. De deelstaat is grootaandeelhouder en heeft 20 procent van de stemmen in de raad van commissarissen in handen. Zij is na Porsche (50,7 procent stemrecht) en Qatar Holding (17,0 procent) de machtigste geleding in het bestuur.

Intussen wordt de rij partijen die iets eisen van Volkswagen steeds langer. Afgelopen weekeinde sloot de topman van Deutsche Post, Frank Appel, aan. Hij eist opheldering van het concern. Deutsche Post heeft 20.000 auto’s van Volkswagen, waarvan de helft op diesel rijdt.

De Amerikaanse staat Californië heeft Volkswagen tot 20 november de tijd gegeven gegeven om met een plan van aanpak te komen om de emissiefraude terug te draaien.

De Europese Investeringsbank (EIB) gaat onderzoeken of Volkswagen leningen van de Europese Unie heeft gebruikt om te frauderen met testuitslagen. Als dat zo is, gaat de EIB geld terug eisen. Sinds 1990 heeft de EIB 4,6 miljard euro aan Volkswagen geleend, onder meer voor het ontwikkelen van motoren met een lage uitstoot. Circa 1,8 miljard euro staat nog uit.

De druk op het bedrijf neemt wereldwijd toe. Singapore heeft gisteren de verkoop van alle dieselauto’s van het VW-concern (behalve Volkswagens, ook Audi’s, Seats, Skoda’s en Porsches) opgeschort. In China moet het bedrijf bijna 2.000 auto’s terughalen voor een software-update.

Bovendien heeft ratingbureau Standard & Poor’s de kredietwaardigheid van het bedrijf teruggeschroefd van A naar A-. Hoe lager de status, hoe meer rente er moet worden betaald om leningen af te sluiten. Volgens S&P heeft de affaire aangetoond dat het niet snor zit met de interne controle van de Duitse autofabrikant.