Hoe schimmige bedrijven shirtsponsors worden van Europese topclubs

Foto ANP

Investeerders die zich afvragen waar hun geld gebleven is en voetbalclubs die wachten op de beloofde sponsorgelden. Niet elke sponsordeal in het topvoetbal verloopt even soepel, zo blijkt de afgelopen week na ophef rondom het bedrijf Power8. Vijf vragen over de kwestie.

1. Wat is er precies aan de hand?

Power8 - shirt- en stadionsponsor van de Spaanse voetbalclub Espanyol, sponsor van de Engelse club Fulham en voormalig sponsor van Everton - lijkt ineens onvindbaar, zo schrijft The Wall Street Journal. Op de website van het bedrijf is te lezen dat de “bedrijfsactiviteiten tijdelijk zijn stilgelegd”.

power8

Een mailtje naar het mailadres levert weinig op:

mail

De sponsordeal met Espanyol zou een waarde hebben van zo’n 45 miljoen dollar (bijna 40 miljoen euro). Maar na een eerste aanbetaling van 8 miljoen dollar zijn er geen sponsorgelden meer uitbetaald. Toch zouden investeerders sinds de sponsoring al wel voor zo’n 300 miljoen dollar in het bedrijf geïnvesteerd hebben, volgens de advocaat van enkele van hen. Vorige week werden een aantal personen met connecties met Power8 gearresteerd vanwege fraude en witwassen en Espanyol is inmiddels een gerechtelijke procedure gestart.

2. Wat is Power8?

Dat is niet helemaal duidelijk. Het bedrijf had bij het ondertekenen van het sponsorcontract met Espanyol nog geen operationele activiteiten. Toch prijkte de sponsor op het shirt van de club en werd het stadion omgedoopt tot Power8-stadion:

Volgens de verklaring van voetbalclub Fulham is Power8 een “leading gaming technology provider”. Het bedrijf staat geregistreerd in Costa Rica en Spanje.

Zo’n sponsordeal met een bedrijf dat nog geen duidelijk operationele activiteiten heeft, is niet gek, volgens Ruud van der Knaap, sportmarketeer bij Triple Double.

“Het komt wel vaker voor dat bedrijven nog in oprichting zijn of nieuwe dingen gaan doen. Maar voetbalclubs zullen zeker niet zomaar een contract tekenen met bedrijven die niet pluis zijn, het is tenslotte ook een risico voor de eigen onderneming.”

3. Zijn voetbalclubs hier kwetsbaar voor?

Ja, zegt Van der Knaap. “Voetbalclubs zijn altijd op zoek naar inkomsten.” Die inkomsten zijn grofweg onder te verdelen in drie categorieën: recette (kaartverkoop), mediarechten en sponsoring. Die eerste twee staan - in het geval van een vol stadion dan - vaak al aan het begin van het seizoen vast, soms zelf voor een aantal jaren op rij. Van der Knaap:

“Maar de sponsoring is een inkomstenbron waar nog relatief veel invloed op uit te oefenen is.”

Andersom zijn sponsoren op zoek naar een zo groot mogelijk publiek dat ze in zo min mogelijk tijd kunnen bereiken. En dat kan via (grote) voetbalclubs die veel op televisie komen en veel publiek trekken. Bovendien kom je als sponsor op bijvoorbeeld een shirt naast andere grote (sport)merken te staan, wat de geloofwaardigheid kan vergroten.

4. Gebeurt het vaker?

Er zijn vaker problemen geweest met sponsordeals. Zo zegde voetbalclub Chelsea het contract met partner Capital World Markets (CWM FX), een handelaar in buitenlandse valuta, op nadat dertien mensen van de firma werden opgepakt in verband met fraude. Ook een sponsordeal van verschillende Engelse voetbalclubs uit lagere divisies met 666BET werd voortijdig beëindigd. De clubs wilden de gokwebsite niet langer als sponsor nadat deze in opspraak raakte en de goklicentie verloor. De site is inmiddels uit de lucht.

666bet

5. En in Nederland?

Bewezen nepdeals zijn er niet. Op dit moment is er wel veel onrust bij SC Heerenveen nadat de club is benaderd door een onbekende groep Chinese investeerders. Of dit om een echte investering gaat, is nog onduidelijk. PowNews testte al eens of voetbalclubs zouden toehappen als een acteur zich als sjeik meldt met een zak geld. FC Den Bosch ging uitgebreid in gesprek, maar vertrouwde de zaak uiteindelijk toch niet.

Tijdens een belrondje langs verschillende Nederlandse voetbalclubs blijkt dat de meeste clubs geen uitspraken doen over (verdachte) sponsoren die zich bij hen gemeld hebben. Het gebeurt “ongetwijfeld” wel, zegt een woordvoerder van AZ. Maar volgens een woordvoerder van Ajax worden clubs in de praktijk nauwelijks benaderd en moeten ze juist zelf op zoek:

“Dus als dat al gebeurt dan loont het om extra goed te kijken welke partij dat is en wie er achter zitten.”