Lezers kopen de Playboy straks écht voor de artikelen

Naakte vrouwen verdwijnen namelijk uit het mannenblad. Online zie je met één klik toch alles al.

Hugh Hefner, oprichter van Playboy, met twee playmates. Foto Bruno Bebert/EPA

Mensen zijn één klik verwijderd van alle seks die ze kunnen bedenken en willen zien, dus wie koopt er nog een Playboy voor een paar naakte vrouwen? Deze conclusie heeft het Amerikaanse mannenblad, groot geworden met naaktfoto’s van bekende en minder bekende vrouwen, volgens The New York Times getrokken, en daarom stopt het met het afbeelden van naakte vrouwen.

De wijziging gaat per maart volgend jaar in. Komen er dan helemaal geen gewaagde foto’s meer voorbij in de Playboy? Jawel, schrijft The New York Times, lezers kunnen nog steeds vrouwen in “prikkelende poses” zien, maar ze zullen niet helemaal naakt meer zijn. Playboy spreekt van een “verloren strijd”, waarmee het vanzelfsprekend doelt op de onbegonnen strijd met al het naakt dat gratis online te vinden is.

Oplage

De eerste editie van Playboy, opgericht door Hugh Hefner, verscheen in 1953, toen met Marilyn Monroe op de cover. De oplage van het Amerikaanse origineel is de afgelopen decennia drastisch gedaald, van 5,6 miljoen exemplaren in 1975 tot zo’n 800.000 nu.

Playboy heeft vergeleken bij concurrenten lang kunnen vasthouden aan de naaktfoto’s als handelsmerk; vele andere naaktbladen bestaan al niet meer, of zijn alleen in uitgedunde vorm in specialistische zaken te krijgen. Penthouse, zo schrijft The New York Times, reageerde op de dreiging van digitale porno door nóg explicieter te worden, maar heeft zich nooit kunnen herstellen.

En Nederland dan?

Voor de Nederlandse uitgave van het blad verandert er niets, verzekerde hoofdredacteur Maarten Bloem de lezers vandaag in het radioprogramma van Giel Beelen. Hij vindt de maatregel van de Amerikaanse versie “drastisch”. Playboy zonder naakte vrouwen is “als een broodje kroket, zonder kroket. Dat is niks.” Bloem zei pas te willen stoppen met de naaktfoto’s als er echt geen publiek meer voor is.