‘Kabinet moet aandelen Air France-KLM kopen’

Zo worden de Nederlandse belangen veiliggesteld, zegt voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW.

Een vliegtuig van de fusiemaatschappij Air France-KLM stijgt op. Foto Stephane Mahe/Reuters

Het kabinet moet net zoveel aandelen kopen in Air France-KLM als Frankrijk nu heeft. Zo worden de Nederlandse belangen in de vliegtuigmaatschappij veiliggesteld, bepleit voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW Hans de Boer.

De organisatie is bang dat de aanhoudende financiële problemen bij de fusiemaatschappij mogelijk gevolgen hebben voor het Nederlandse netwerk van rechtstreekse vluchten. VNO-NCW vreest dat KLM vluchten moet gaan schrappen. Frankrijk heeft 17,6 procent aandelen in de fusiemaatschappij, Nederland 0 procent. In KLM heeft Nederland wel 5,9 procent van de aandelen. Op die manier heeft Nederland niks in te brengen als er beslissingen genomen worden over bijvoorbeeld het aantrekken van kapitaal.

Groot economisch belang

In februari opperde oppositiepartij CDA al een soortgelijk idee. Volgens de partij moest de Staat het belang in de vliegtuigmaatschappij uitbreiden of een gouden aandeel met vetorecht zien te verkrijgen. Staatssecretaris Mansveld reageerde toen terughoudend omdat het een private onderneming betreft.

KLM is van groot economisch belang voor Schiphol. De combinatie heeft een economische waarde van 26 miljard euro en is goed voor 290.000 banen, waarvan 32.000 bij KLM.

Reden voor het kabinet om zich ondanks het kleine belang in de holding zich wel met het beleid te bemoeien. Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur en Milieu) zei in maart dat de reorganisatie niet ervoor zal zorgen dat er banen van Nederland naar Frankrijk verdwijnen. Vorige week zei minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën in een reactie op de Franse protesten dat Air France de rug recht moet houden en de reorganisatie moet doorzetten.

Onrust en rellen

Het is al een tijdje onrustig bij Air France-KLM, dat het zwaar heeft vanwege onder druk staande ticketprijzen en krimpende afzetmarkten in Japan en Brazilië. Ook neemt de hoeveelheid vervoerde vracht af. De maatschappij had over 2014 een omzet van 24,9 miljard euro en een verlies van 198 miljoen. Dit jaar gaat het niet veel beter.

Vorige week werd besloten dat er 2.900 arbeidsplaatsen verdwijnen. Daarop braken er rellen uit op het Franse hoofdkantoor. Directieleden hadden de hulp van de beveiliging nodig om een veilig heenkomen te zoeken. In een video is te zien hoe HR-directeur Xavier Broseta het gebouw uit rent. Bij de schermutselingen onderweg naar buiten raakte hij zijn shirt kwijt.

Gisteren werden vijf verdachten gearresteerd voor hun betrokkenheid bij de rellen.

Lees ook in NRC Handelsblad: KLM heeft een streep getrokken