Facebook wil een like met meer diepgang

Marc Hijink bespreekt de laatste ontwikkelingen in tech. 

Een opgestoken duim onder verdrietige of onthutsende berichten, dat doe je niet. Daarom experimenteert Facebook (1,4 miljard gebruikers) nu in Ierland en Spanje met meer genuanceerde emoticons in de smaken Like, Love, Haha, Yay, Wow, Sad en Angry. In goed Nederlands: leuk, lief, joepie, wauw, wat errug en ik ben boos.

Snel wat cijfers, want we communiceren in de hoogste versnelling. Telefoongesprekken en ontmoetingen zijn niet zo efficiënt: in een normaal gesprek gebruiken we zo’n 200 woorden per minuut. De gemiddelde typesnelheid is 40 tot 50 woorden per minuut. Snelle typers halen 200 woorden per minuut, op een smartphone is dat beduidend lager – zo’n 25 woorden per minuut.

Gelukkig zijn er emoticons. Een symbooltje vat ook je wat complexere uitingen en gevoelens in één klik samen. Zo hoef je niet te lang na te denken over een passende reactie bij een moeilijk bericht. Dat scheelt tijd – tijd die hard nodig is om met 338 mensen tegelijk te communiceren (in 2014 het gemiddelde aantal Facebookvrienden per gebruiker) of elke maand 1.200 WhatsApp berichten te versturen (gemiddelde per gebruiker in 2014).

Alles moet snel

Het kan geen kwaad om af en toe iets langer na te denken en met een passende, meer persoonlijke reactie over de brug te komen. Facebook is echter gebaat bij snelheid. Het netwerk wordt waardevoller naarmate deelnemers vaker met elkaar verbonden zijn en hoe meer verschillende onderlinge verbindingen, des te beter.

Facebook krijgt dankzij de like-knop met diepgang ook meer inzicht in de aard van die onderlinge verbindingen. Een soort waarderingscijfer voor je bericht geeft het netwerk meer data om op te kauwen en meer diepgang aan je profiel.

Kijkcijfers onder vrienden, daar doet Facebook niet aan. Het is geen geheim dat een gemiddelde status-update bekeken wordt door tien tot twaalf procent van je vrienden. Niet omdat het de rest niet interesseert, maar omdat Facebook berichten radicaal filtert. Zo worden bedrijven met veel Facebookfans gedwongen advertenties te kopen.

Smiley wordt een alfabet

Nog een voordeel van emoticons: ze zijn universeel, vastgelegd in Unicode zodat elk besturingssysteem en elke app de tekens op de juiste manier begrijpt. Dankzij die standaardisering en nieuwe uitingsvormen groeit de simpele smiley uit tot een volwaardig alfabet, de getekende variant van het Esperanto.

Als ze ons en onze smartphones over 10.000 jaar opgraven, zullen archeologen zich erover verbazen hoe de mensheid via rotstekeningen, spijkerschrift en hiërogliefen moeizaam kwam tot een hoogstaande taal, en dankzij Facebook weer teruggleed in primitieve pictogrammen.

Volg Marc Hijink op Twitter