Dit moet de nieuwe topman van Procter & Gamble gaan doen

Foto Procter & Gamble

Je poetst je tanden met ze, je wast je haar met ze, je scheert met ze, je doet de was met ze én je houdt de baby met ze schoon: Procter & Gamble. Het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf bezit, net als concurrent Unilever, heel véél merken, waaronder Oral B, Head & Shoulders, Gilette, Ariel en Pampers.

Vandaag houdt Procter & Gamble de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Voor één keer nog zonder David Taylor als topman, die over een paar weken bij het bedrijf begint. Wat moet hij straks doen?

Meer make-up verkopen met minder merken

Het luchtje van Dolce & Gabanna, de shampoo van Wella en de make-up van Max Factor: straks zijn ze geen deel meer van Procter & Gamble. Het bedrijf gaat 43 van zijn merken, naar eigen zeggen goed voor 5,5 miljard van de gehele omzet, uit de Beauty-tak verkopen. Koper is het New Yorkse Coty, dat onder meer de luchtjes van Calvin Klein en Davidoff in zijn portefeuille heeft. Coty heeft een bod van ruim 12 miljard dollar op de merken gedaan.

Eind 2016 moet de deal rond zijn. Intussen kan Taylor aan de slag met de merken die wél blijven (Pantene, Olay), want daarmee gaat het niet bijzonder goed. Was de omzet van het beautyproducten in 2013 nog goed voor 20 miljard dollar, inmiddels is dat afgenomen tot 18 miljard.

Nog meer merken afstoten

Niet alleen in het make-upsegment wordt Procter & Gamble kleiner. De afgelopen tijd verkocht het bedrijf al veel merken. Zo ging Duracell (van de batterijen) voor 4,7 miljard dollar over naar de investeringsmaatschappij van Warren Buffett. Zeepmerken Camay en Zest verkocht het aan Unilever. Huisdiermerken Eukanuba, Natura en Iams deed het voor 2,9 miljard dollar van de hand. Ook het aantal werknemers nam (daardoor) flink af: van 127.000 in 2010 naar 110.000 nu.

Dat past bij de strategie van het bedrijf. Het wil niet langer álles verkopen maar zich juist richten op “about 65 leading brands organized into 10 businesses in industry-based sectors”, zo valt in het jaarverslag te lezen. Geen tientallen make-upmerken dus, maar producten verkopen waar het bedrijf van oudsher goed in is. Nieuwe topman Taylor mag de reorganisatie afronden.

De koers omhoog krijgen…

Ondanks dat Procter & Gamble al enige tijd terug begon met het verkleinen van het bedrijf, blijft de beurskoers het in vergelijking met anderen slecht doen. Want ook de cijfers vallen nog tegen.

… en aanblijven.

Taylor zal dus snel beter resultaat moeten boeken. Al twee keer eerder ruimde bij Procter & Gamble een topman het veld omdat werknemers en investeerders zich in korte tijd tegen hem keerden. De laatste was Bob McDonald. De bestuursvoorzitter vertrok in 2013 bij het bedrijf nadat activistische belegger Bill Ackman zijn onvrede uitsprak over tegenvallende resultaten en het optreden van de topman. McDonald had slechts een paar jaar de leiding over Procter & Gamble. Dat moet Taylor zien te voorkomen.