Communiceren met je autodak

Autotoeleveranciers zorgen in Nederland voor 45.000 banen. Inalfa uit Venray wil de grootste in zijn soort zijn.

Het aantal personeelsleden van Inalfa groeit naar verwachting de komende vijf jaar naar ruim 7.000, tegenover 4.400 nu.

Geen in Delfts blauw uitgevoerde tegelwijsheden aan de muren bij Inalfa Roof Systems in Venray. In plaats daarvan hangen aan het plafond borden met aansporingen voor de medewerkers. „Produceer op vraag van de klant.” „Streef naar perfectie.” Dat soort teksten. Op displays staan de actuele productiecijfers en het streven voor deze week.

Andere borden laten zien waar en voor wie daksystemen worden gemaakt. Veel verkochte merken als Ford, Renault, Volkswagen en Volvo worden afgewisseld door representanten uit de top van de markt, zoals Jaguar en Rolls-Royce. Merken opschrijven mag, maar met één aantekening: of de verslaggever niet de autotypes wil noteren.

Vroeg betrokken bij nieuwe types

Inalfa, sinds 2011 in Chinese handen, heeft zo zijn geheimen. Het bedrijf produceert niet voor de grote merken, maar mét die merken. „Dat betekent dat we soms al vroeg in het ontwikkelingsproces van nieuwe types worden betrokken”, legt Jan Tulkens, directeur van Inalfa Roof Systems Europa, uit.

Als het om de automotive-industrie in Nederland gaat, trekken de producenten aan het einde van de keten steevast de meeste aandacht: DAF en Nedcar verkeerden beide in zwaar weer, maar overleefden. De stille krachten van de bedrijfstak, de toeleveranciers, staan minder in de belangstelling. Terwijl daar in Nederland opgeteld ongeveer 45.000 mensen werkzaam zijn.

Inalfa is zo’n relatief onbekende speler. De hoofdvestiging zit in Venray, waar het bedrijf zestig jaar geleden neerstreek. De meeste daken worden inmiddels elders geproduceerd, in vestigingen in de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië, Polen, Slowakije, China, Zuid-Korea en Japan. In de VS en China heeft Inalfa verschillende vestigingen.

In Venray zal de nadruk vooral op ontwikkeling liggen. „Qua techniek en innovatie lopen de grote Europese automerken nog steeds voorop. Daar zitten we hier dichtbij.”

De vraag naar daksystemen voor auto’s zal de komende jaren stijgen, luidt de analyse van de specialisten bij Inalfa. Tulkens: „In 2020 rijden er 20 procent meer auto’s dan nu. Vooral in Azië zit nog veel rek. De vraag naar comfort en luxe in die auto’s neemt ook toe. Een daksysteem draagt bij aan het wauw-effect. Het gaat inmiddels om meer dan alleen het open dak. Klanten willen ook van sfeer kunnen wisselen door te spelen met lichtinval. Ze willen daksystemen die communiceren met de rest van de auto.”

Tulkens zegt nog niet in te kunnen inschatten wat de consequenties zullen zijn van het dieselschandaal bij het Duitse Volkswagen, dat ook auto’s maakt onder merken als Audi, Porsche, Seat en Skoda. „Het gaat om dieseltechnologie. Daar hebben we als leverancier van schuifdaken niet direct mee te maken. Voor een beoordeling wat het gaat betekenen voor onze productie op wat langere termijn, is het te vroeg.”

Mikken op de toppositie

Inalfa wil harder groeien dan de vraag naar auto’s. Dit jaar rekent het bedrijf op een omzet van 850 miljoen euro. Volgend jaar moet dat 1 miljard zijn, over vijf jaar 2 miljard.

Inalfa is nu de nummer twee van de wereld op het gebied van daksystemen en aast op de toppositie. „Op niet al te lange termijn willen we een marktaandeel van 35 procent hebben.” Tulkens verwacht lagere kosten door standaardisatie van productie en processen bij alle Inalfa-vestigingen die nu in volle gang is. Het aantal personeelsleden groeit naar verwachting de komende vijf jaar van 4.400 mensen naar ruim 7.000.

Die nieuwe werkgelegenheid wordt vooral elders in de wereld verwacht. In Venray, waar nu achthonderd mensen werken, waarvan driekwart in de productontwikkeling, komen er hooguit nog enkele banen bij.

Een deel van de medewerkers in Venray kijkt voor het bedrijf ook verder vooruit, zo’n tien tot vijftien jaar. Tulkens: „De Tesla’s en Google’s van deze wereld, bedrijven van buiten de auto-industrie, prikken nu al gaatjes in de wereld van de gevestigde merken. Dat is interessant. Tegelijkertijd lijkt de zelfrijdende auto nieuwe mogelijkheden te bieden. Wat betekent dat voor het uiterlijk van het voertuig? Nog meer mogelijkheden om naar buiten te kijken en om met verschillende soorten licht sfeer te creëren lijken voor de hand te liggen.”