Playboy koop je straks écht alleen nog maar voor de interviews

De allereerste editie van Playboy in 1953, met Marilyn Monroe op de cover.

Mensen zijn één klik verwijderd van alle seks die ze willen zien, dus wie koopt er nog een Playboy voor een paar naakte vrouwen? Deze conclusie heeft het Amerikaanse mannenblad, groot geworden met naaktfoto’s van bekende en minder bekende vrouwen, volgens The New York Times getrokken. Daarom stopt de Amerikaanse Playboy met het afbeelden van volledig naakte vrouwen.

De wijziging gaat per maart volgend jaar in. Komen er dan helemaal geen gewaagde foto’s meer voorbij in de Playboy? Jawel. Lezers kunnen nog steeds vrouwen in „prikkelende poses” zien, maar ze zullen niet helemaal naakt meer zijn. Playboy spreekt van een „verloren strijd”, waarmee het doelt op de strijd met al het naakt dat gratis online te vinden is.

Playboy wil zich meer richten op ‘jonge, werkende mannen’, vertelt Playboy-directeur Scott Flanders tegen The New York Times. Ook krijgt het blad een feministische vrouwelijke sekscolumnist.

De eerste editie van Playboy, opgericht door Hugh Hefner (89), verscheen in 1953. De oplage van het Amerikaanse origineel is de afgelopen decennia drastisch gedaald, van 5,6 miljoen exemplaren in 1975 tot zo’n 800.000 nu. In Nederland had Playboy vorig jaar nog maar 30.000 betalende lezers. Hoofdredacteur Maarten Bloem liet vanochtend weten dat de Nederlandse Playboy wel foto’s van naakte vrouwen blijft publiceren.

Playboy heeft vergeleken bij concurrenten lang kunnen vasthouden aan de naaktfoto’s als handelsmerk; vele andere naaktbladen bestaan niet meer, of zijn alleen in uitgedunde vorm in specialistische zaken te krijgen. Concurrent Penthouse reageerde op de dreiging van digitale porno door juist nóg explicieter te worden, maar heeft zich nooit kunnen herstellen.