Bierbrouwer AB InBev neemt SABMiller over

De combinatie van beide bierbrouwers wordt met afstand de grootste brouwer ter wereld.

Een fabriek van InBev in de Chinese provincie Hubei. Het nieuwe bedrijf wordt de grootste brouwer ter wereld. Foto Shepherd Zhou / EPA

Bierbrouwer SABMiller is akkoord met de overname door AB Inbev. De nieuwe onderneming wordt met een omzet van bijna 57 miljard euro per jaar de grootste brouwer ter wereld.

SABMiller, het Brits-Zuid-Afrikaanse moederbedrijf van Grolsch, stemt na twee eerdere biedingen van het Belgische Anheuser-Busch InBev in met het bod van 44 pond (59, 50 euro) per aandeel in contanten en eigen aandelen. Daarmee wordt SABMiller in totaal gewaardeerd op 70,6 miljard pond (95,3 miljard euro). InBev is nu al de grootste brouwer, met een marktaandeel van 20,8 procent. SABMiller is de mondiale nummer twee en heeft 9,7 procent van de markt in handen.

InBev had tot morgen 16.00 uur de tijd om tot een overeenkomst te komen. De Belgische onderneming deed gisteren een nieuw bod op concurrent SABMiller, na vorige week ook al een officieel bod te hebben gedaan. Het Belgische concern zei gisteren bereid te zijn 43,50 pond (58,77 euro) per aandeel te willen betalen, vorige week bood de brouwer nog 42,15 pond per aandeel. Die prijs werd door het bestuur van de Britse brouwer echter meteen weggezet als te laag.

Uit de persverklaring van beide brouwers blijkt nog niet wie het nieuwe concern gaat leiden of wat de naam wordt van de brouwer.

wat wordt de volgende stap voor Heineken?

In de bierwereld is de laatste jaren een flinke consolidatieslag gaande; de vier grootste bierbrouwers hebben bijna de helft van de markt in handen. De nu nieuw ontstane onderneming weet de afstand in een keer flink te vergroten ten opzichte van de nummers 3 (Heineken) en 4 in de markt (Carlsberg).

Volgens NRC-economieredacteur Barbara Rijlaarsdam is het dan nu ook de grote vraag wat Heineken zal gaan doen:

“Heineken staat ondertussen niet stil. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren al een aantal grote overnames gedaan en nam vorige week bijvoorbeeld ook voor 700 miljoen allerlei meerderheidsbelangen in joint-ventures in Azië waar de brouwer al in deelnam.”

De overname kan overigens in de VS en in China, waar de brouwers respectievelijk driekwart en 40 procent van de markt in handen hebben, op bezwaren van de mededingingsautoriteiten stuiten. Het is dan ook vrijwel zeker dat de brouwers onderdelen moeten afstoten. En dat biedt weer kansen voor Heineken, schrijft correspondent Diederik van Hoogstraten vandaag in de krant:

Het nieuwe bedrijf zal per definitie te groot zijn voor de Amerikaanse markt. Net als veel kenners verwacht econoom Bart Watson dat Miller van de hand wordt gedaan om de mededingingsautoriteiten tevreden te stellen. Budweiser is een bekender merk, met een betere reputatie. De Budweiser-reclamespotjes tijdens de Superbowl, het Amerikaanse sportevenement van het jaar, zijn legendarisch.

Gaat Miller in de etalage, dan ligt Molson Coors voor de hand als koper. Een buitenlandse koper is ook denkbaar; Heineken heeft duidelijk oog voor de groeiende behoefte aan goed bier, aldus Watson.