Nutteloos ding? Nee, de smartwatch is een blijvertje

Foto iStock

Sinds de komst van de Apple Watch heeft Samsung niet veel meer te zeggen op de markt voor wearables (draagbare gadgets). Het slimme horloge is nog geen jaar uit en Apple heeft nu al een wereldwijd marktaandeel van 75 procent.

Dat is opmerkelijk, want vorig jaar was het nog Samsung dat 75 procent in handen had. Apple moest zijn horloge toen nog uitgeven. Anno 2015 is het aandeel van de Zuid-Koreanen gezakt tot slechts 7,5 procent:

Populair

Vorig jaar, toen Samsung dus nog lekker ging, verkocht het in totaal bedrijf meer dan een miljoen exemplaren:

Groeien

Of het een belangrijke markt is om in handen te hebben? Volgens de voorspellingen van International Data Corporation (ICD) wel. Ze voorzien een ruime verdubbeling van de huidige markt voor slimme horloges in 2019. De smartwatch is en blijft daarmee dus de populairste wearable. In ieder geval heeft het de meeste potentie.

Gekeken naar de hele markt voor draagbare gadgets heeft Apple nog één partij boven zich: Fitbit. Het Amerikaanse bedrijf maakt voornamelijk fitnessgadgets. Aan fitness en gezondheid valt steeds meer te verdienen. Fitbit is een van de profiteurs van die trend en is sinds dit jaar beursgenoteerd aan de New York Stock Exchange.

Fitbit bevindt zich al een tijdje op de markt en doet het goed. Vorig jaar maakte het bedrijf 131 miljoen dollar winst op een omzet van 745 miljoen dollar. Er werden bijna 11 miljoen apparaten verkocht, meldt de Wall Street Journal. Toch is de kans groot dat Apple de koppositie overneemt, zegt ICD. Dit omdat Fitbit zich puur richt op gezondheid en niet op een complete smartwatch.