Nutricia voert productie babymelk op - één pak per klant blijft

De Europese productie gaat met 50 miljoen pakken per jaar omhoog. De levering aan Nederland wordt verdubbeld. Zo wil de fabrikant het tekort in winkels door hamsterende Chinezen tegengaan.

Babymelkpoeder in de schappen van een Kruidvat in Rotterdam. Foto Robin Utrecht / ANP

Fabrikant Nutricia voert de Europese productie van babymelkpoeder op met 50 miljoen pakken per jaar. Dat bevestigt communicatiedirecteur Albertine van Wolfswinkel na berichtgeving in het AD.

De productie in de fabriek in Duitsland wordt opgevoerd, zegt Van Wolfswinkel, en daarmee wordt de Nederlandse markt aangevuld. De fabrikant wil zo het tekort in winkels door hamsterende Chinezen tegengaan. De levering aan Nederland wordt verdubbeld.

Productie al twee keer zo hoog als twee jaar geleden

Het is niet de eerste keer dat Nutricia de productie opvoert. Vergeleken met twee jaar geleden was het aantal pakken Nutrilon verkrijgbaar in Nederland al verdubbeld. In 2014 verhoogde Nutricia de productie met 40 miljoen pakken, in een Ierse fabriek. Het CBS meldde 2 oktober dat de export van Nederlandse babymelkpoeder naar China en Hongkong in tien jaar tijd vijftig keer zo groot is geworden.

Om tegemoet te komen aan de aanhoudend grote vraag uit China rollen vanaf vandaag 150.000 pakken per dag extra van de lopende band in het Duitse Fulda. Dagelijks treffen Nederlandse ouders lege schappen aan in drogisterijen en supermarkten. Het advies om één pak per klant te verkopen blijft.

Van Wolfswinkel denkt dat de maatregel “een positief effect zal hebben voor ouders in Nederland”. De restrictie van één pak Nutrilon per keer (of twee pakken per week als er online wordt besteld) blijft omdat Nutricia eerst wil kijken hoe de vraag zich ontwikkelt.

NRC-redacteur Freek Schravesande schreef vorige week over de lucratieve handel in babymelkmoeder. Waarom is juist Nutrilonmelk zo populair? Schravesande:

“Door de strenge eisen voor babyvoeding verschillen de recepten vrijwel niet, toch zijn de wensen in China specifiek. Nederlandse huismerken zijn niet populair, Friso en Hero doen het al beter, maar het echte ‘witte goud’ heet Nutrilon.”

‘Dit zal de problematiek in winkels niet oplossen’

Detailhandel Nederland noemt de extra productie een ‘sympathiek gebaar’. Maar secretaris winkelcriminaliteit Bert van Steeg zegt in het AD:

“Ik heb er een hard hoofd in dat het voldoende zal zijn om de problematiek in onze winkels te verhelpen.”

Melkschandaal in China in 2008

Chinese ouders verloren het vertrouwen in eigen babymelk na een melkschandaal. In 2008 werden duizenden baby’s in China ziek door vergiftigde melkpoeder. Zuigelingen hadden melk gedronken die was aangelengd met melamine, een stof die wordt gebruikt in plastic en die camoufleert dat melk minder eiwitten bevat. Ruim 50.000 baby’s belandden in het ziekenhuis met nierproblemen, ten minste zes overleden.