Hoe Hollywood met kleurfilters de sfeer van films beïnvloedt

Wie geeft z’n foto’s niet een kleurfiltertje? Vrijwel iedereen Instagramt of Hipstamatict er op los waardoor doodgewone vakantieplaatjes net even wat minder saai worden. Voor Hollywood is colour grading inmiddels onmisbaar geworden, legt The Verge in een informatief filmpje uit.

Schermafbeelding uit sciencefictionfilm Oblivion.

Wie geeft z’n foto’s niet een kleurfiltertje? Vrijwel iedereen instagramt of Hipstamatict erop los waardoor doodgewone vakantieplaatjes net even wat minder saai worden. Voor Hollywood is color grading, kleurcorrectie, inmiddels onmisbaar geworden, legt The Verge in een informatief filmpje uit.

Is het je weleens opgevallen dat elk genre film zijn eigen kleurstelling heeft? Romantische films en comedy’s hebben vaak warme kleuren, apocalyptische en horrorfilms hebben juist koele kleuren met een blauwe ondertoon en sciencefictionfilms krijgen niet zelden een groenig kleurtje mee.

Kleuren, zo is bekend, beïnvloeden mensen en kunnen bepaalde emoties en gedrag oproepen, iets waar marketeers ook grif gebruik van maken. Net als de filmindustrie: Hollywood gooit overal een kleurfiltertje over. Vooral de combinatie blauw-oranje doet het goed:

Film was overigens lange tijd alleen geschikt voor blanke gezichten. De fotolaboratoria kalibreerden hun kleurenafdruk op een afbeelding van een blanke vrouw, de Shirley Card. Het gevolg was dat mensen met een donkere huidskleur er slecht vanaf kwamen op foto’s. Donkere gezichten werden een soort vlekken, waarop geen gezichtsuitdrukking te zien was. Pas in de jaren 70 veranderde dit. Dankzij meubel- en chocoladefabrikanten: die klaagden dat hun donkerhouten meubels en pure chocolade er niet aantrekkelijk uitzagen in reclames.

Maar het duurde nog tot de jaren 90 voor er een zwarte en latino Shirley Card kwam. En zelfs daarna bleef het voor camera’s nog steeds een moeilijk issue; zo bleek dat webcams van HP zwarte gezichten niet automatisch volgden. Bekijk hier het uitlegfilmpje van Vox: