‘Als dj wil je dat ze wild worden van je show’

Dj Martin Garrix (19) werd door zijn hit Animals in één klap een superster. Deze week is hij een van de hoofdacts op ADE.

Foto rudgr.com

Er stonden 100.000 mensen voor zijn podium op het Sziget-festival in Boedapest. Dj Martin Garrix was de slotact van een festivalweek met optredens van bands als Kings of Leon. Daar kun je vooraf wel de zenuwen van krijgen, erkent hij. Maar op het podium keert dat gevoel om. Dan is er adrenaline, het gevoel door de bliksem geraakt te zijn. Garrix danst en springt, een onuitwisbare lach op zijn knappe, maar net tiener-af gezicht. Hij geniet zelf minstens zo erg als zijn publiek. „Ik vind het zó leuk om te draaien.”

Negentien jaar is de in Amstelveen geboren Martijn Garritsen alias Martin Garrix. Een afspraak met hem maken moet via zijn pr-bureau en management. Die schermen de jonge superster goed af. In de week dat hij zich voorbereidt op zijn grote show in de Heineken Music Hall (HMH) in Amsterdam, komende week een van de headliners van ADE (Amsterdam Dance Event), blijkt een persoonlijke ontmoeting een onhaalbare vraag. Er mag gebeld worden, en er is een lijst ‘verboden gespreksonderwerpen’ – van privévragen tot vragen rond zijn recente breuk met zijn label en management.

Maar het is niet voor niets. Martin Garrix is onder dj’s de grootste ster van dit moment. Hij vliegt de wereld rond met privéjets om alle optredens in clubs over de hele wereld te kunnen waarmaken. Zijn documentaire-achtige filmpjes op YouTube worden miljoenen keren bekeken. Meisjes vallen onder zijn neus flauw. Als Garrix een selfie online zet waarop zijn hotel staat, wachten tweehonderd fans onder zijn raam. „De gekte is soms heel moeilijk te geloven”, zegt hij opgewekt aan de telefoon. „Het is een bizar wereldje. Graag en juist dáárom betrek ik mijn familie en vrienden bij alles. Dan kan ik gewoon Martijn zijn. Die graag gaat paintballen.”

Nu nog nummer vier

Martin Garrix staat op de vierde plaats in de populariteitspoll Top 100 van het Britse dancemagazine DJ MAG., waarvoor populariteit en exposure op diverse social media kanalen de graadmeters zijn. Waarschijnlijk, zeggen kenners, stijgt hij door naar de eerste plaats.

Zijn doorbraak had Garrix in 2013 met Animals, een instrumentale dancetrack met een schelle, opzwepende synthesizerdeun, dat inmiddels een onvoorstelbaar aantal van 700 miljoen plays heeft bereikt op Spotify en YouTube. Zijn recente coproductie met de Zweedse hitproducer Avicii, Waiting For Love, heeft ruim 47 miljoen plays bereikt. Maar ook door de noteringen in zowel de Billboard ‘21 Under 21’ en als jongste dj in de Forbes ‘30 Under 30’ lijst, is Garrix een zeer gewilde dj in de dancescene.

De show op ADE is Garrix’ visitekaartje voor het hele jaar; voor fans, maar vooral ook voor promotors van wereldwijde dancefeesten. „Ik wil daar heel veel nieuwe muziek laten horen”, zegt Garrix. „Ook de show ziet er heel anders uit met een nieuw interactief stagedesign met bewegende delen aan het plafond, die de zaal kleiner en intiemer kunnen maken en nieuwe visuals. Zo mooi, je zou er je rustig bij op een stoel kunnen zitten.” Haastig: „Niet dat ik dat wil hè. Als dj wil je dat iedereen danst. Maar in die drie uur, anderhalf uur langer dan ik normaal draai, wil ik veel verschillends laten zien.”

Tot de ADE-nacht heeft hij bewust geen andere boekingen, om „lekker” te kunnen werken aan de set. De Heineken Music Hall in Amsterdam Zuidoost is een grote zaal. Niet het allergrootste Nederlandse podium, maar met 5.500 bezoekers heeft de zaal een flinke capaciteit voor een dansfeest. Maar Garrix draaide ook al eens in de Ziggo Dome en sloot het hoofdpodium van het festival Mysteryland af.

„De show wordt een combinatie van de van mij bekende nummers en nieuwe tracks. Ik heb nog geen idee in welke volgorde ik die ga draaien. Er is geen tracklist. Mijn team hoort aan de overgang en het intro wat ik ga draaien en wat daar bij hoort. Dat ik bij het nummer Virus groene lasers wil, groene schermen en paars licht, bij Animals komen er dierensilhouetten op het scherm en bij Gold Skies wordt alles goud.”

Alles is live in zijn dj-set, benadrukt hij. „Wat zou een dj anders doen”, antwoordt hij gevat. Natuurlijk, er zijn genoeg voorgeproduceerde shows. „Maar dat is niet mijn ding. Ik vind het leuk om de keuze op het podium te maken en te reageren op wat er gebeurt in het publiek.” Daarbij houdt Garrix vast aan het zekerheidje van iedere deejay dat hij al vroeg leerde: dansen de vrouwen? „Als zij niet dansen, dansen de mannen ook niet.”

Spanning voor de eigen muziek

Zelfs de grootste namen hebben voor hun show nog last van zenuwen, weet hij. Garrix niet zozeer, hij weet wat hij doet. Nu is er alleen de spanning die voortkomt uit de ambitie puur eigen muziek te willen draaien. „Normaal mix je je werk met bekende vocalen en hits van anderen. Maar het is een ultiem teken van groei dat er genoeg muziek is om je eigen show te vullen.” Op het Ultra-festival in Miami eerder dit jaar deed hij dat voor het eerst – een uur lang.

Kijk, legt hij uit, de plotse hit die hij had met Animals was niet te bevatten. Opeens stond hij, Martijn uit Amstelveen, op hoofdpodia van festivals waar hij het jaar daarvoor nog in publiek stond. „Ik deed wat mij leuk leek, maar ik had maar één nummer en verder geen idee. Zo werd ik in hoekjes geduwd waar ik niet in wilde. Ik moest hard werken om een brede basis op te bouwen, en ik ben blij dat die er nu is.”

Volgend jaar wil Garrix het aantal shows terugbrengen van 130 naar 90. Alleen nog exclusief en profilerend – dat is ‘beter’ voor zijn merk. Ook als producer gaat hij zich breder profileren. Experimenteler, bedoelt hij. „Altijd maar doen wat iedereen verwacht is leuk, maar hoeveel leuker is het iets totaal anders te doen, waar ze echt heel wild van worden.”

Een voorbeeld is het werken met zangers. Zo is er de single met r&b-ster Usher: Don’t Look Down. Er komt ook een single uit met zanger Ed Sheeran. En sinds hij vriendschap sloot met ster Justin Bieber is het wachten op hun gezamenlijke productie. Met Bieber ‘chillt’ hij. Ze herkennen zich in elkaars levens. Wat ze dan doen? Een beetje klooien met muziek, aldus Garrix, „hoog in de lucht” aan de Amsterdamse Zuidas, waar hij sinds februari op zichzelf woont. Daar wordt nu ook de laatste hand gelegd aan zijn eigen studio. „Ik werd vanmorgen wakker van het geklop en geboor van de werklui. Ik kan niet wáchten.”

Over andere topontmoetingen in de muziek kan hij kort zijn „Ik draai het altijd om. Hoe zou ík het vinden als ik met een bewonderaar samenwerk en hij dat om de haverklap benadrukt. Liever maar één keer: ‘Mán, het is fucking vet wat je doet’. En daarna aan de slag.”