Zo koop je met een gerust hart een tweedehands auto

Foto iStock

Een nieuwe auto kopen is zonde – de waarde ervan keldert razendsnel. Waar let je op bij het kopen van een goede en betaalbare tweedehands?

Een nieuwe auto is een enorme uitgave. Bovendien kelderen vooral dure auto’s de eerste jaren tienduizenden euro’s in waarde. Alleen bij de waardevaste kleintjes is de aankoop van een nieuwe rationeel verdedigbaar. Die zijn waardevast omdat ze zo zuinig in gebruik zijn.

Het aantal mensen dat voor een tweedehands auto kiest stijgt: er werden er in de eerste helft van dit jaar 552.470 verkocht, 5,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. in het derde kwartaal steeg dat aantal met 2,8 procent minder hard. Dat komt mogelijk door de grote vraag naar leaseauto’s, waarvan de bijtelling volgend jaar fors stijgt. In totaal verwisselen op jaarbasis zo’n 1,8 miljoen tweedehandsauto’s van eigenaar. Dat is ruwweg een viervoud van het aantal verkochte nieuwe auto’s.

Globaal zijn er drie type occasionklanten. Er is de statusbewuste groep mensen die voor relatief veel geld een jonge auto kopen om niet te hoeven opdraaien voor de afschrijving. Zij schaffen bij de BMW-dealer voor 40.000 euro een twee jaar oude BMW aan die nieuw 60.000 kostte. Dan zijn er de minder merkgevoelige pragmatici, die voor bescheidener bedragen de beste SUV, station of boodschappenwagen kopen. En tot slot de koopjesjagers, die het interessantste bod tegen de laagste prijs zoeken.

Hoeveel moet-ie kosten?

Voor duizend euro vind je een verweerde Toyota Corolla die niet opgeeft, voor twee- of drieduizend een zescilinder limousine. Veel mensen laten die staan omdat ze vrezen voor de onderhouds- en brandstofkosten. En daardoor zijn die grote auto’s zo goedkoop geworden dat de zogenaamde total cost of ownership bij niet te intensief gebruik lager kan uitvallen dan bij een nieuwe VW Up van 11.000 euro. Ze dalen niet in waarde, met het verbruik valt te leven zolang er niet te veel wordt gereden en een enkele nare beurt mag de pret niet drukken. Zelfstandigen laten een exemplaar van minimaal vijftien jaar oud op de zaak zetten en betalen grijnzend de op papier forse 35 procent bijtelling over de verwaarloosbare dagwaarde.

Je ideale auto vinden is het punt niet. Op websites als autotrack.nl, autotrader.nl kunnen zoekcriteria tot en met kleur, uitrustingsniveau en zoekgebied worden ingevoerd. Maar: hoe sluit je de deal en waar let je op?

Waar koop je het veiligst?

Wie koopt bij een dealer, neemt de minste risico’s. De onderhandelingsruimte verschilt van merk tot merk: hoe minder courant het model, hoe groter de marges. Je koopt zekerheid. Een dealer levert een occasion met een reeks garanties die importeurs voor hun beste aanbod reserveren. Een SterOccasion van Mercedes, een Premium Selection van BMW, een Volvo Selekt of een Renault Top Occasion biedt waarborgen als een gedegen technische inspectie voor aflevering, een gegarandeerd kloppende kilometerstand en een vaste garantieperiode van 12 of 24 maanden.

Toch is ook hier enige waakzaamheid geboden. Hoeveel betrouwbaarder auto’s ook zijn geworden, fabrikanten laten nog steeds ernstige steken vallen. De tweeliter dieselmotor van het onaantastbaar degelijke Subaru viel bijvoorbeeld bij een duurtest van het Duitse blad Autobild onlangs schrikbarend door de mand; zo goed als gesloopt na 100.000 kilometer.

Soms wordt zo’n probleem opgelost via terugroepacties en technische modificaties. Maar in de praktijk blijken de coulanceregelingen voor een opgeblazen motorblok niet altijd even soepel. Een fiftyfiftydeal voor een motorrevisie betekent voor de klant nog altijd een stevige schadepost. En dat is nog kinderspel bij de ellende die je kan overkomen als je auto niet bij een dealer is aangeschaft of is geïmporteerd.

Waar vind je de beste info?

Handig hulpmiddel bij een preventieve risicoanalyse is het terugroepregister van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW). Dat geeft per merk een overzicht van alle technische defecten waarvoor auto’s zijn teruggeroepen. Google voor de zekerheid altijd op merk, model en ‘problems/probleme(n)’. Een dankbare informatiebron vormen de recensies op de website van het tijdschrift Autoweek, waar gebruikers hun ervaringen met vaak dagboekachtige precisie optekenen. De site verzamelt ook klantenervaringen met dealers en garages in het hele land.

Daarnaast moet je altijd op sporen van schade letten, herkenbaar aan ongelijke naden tussen carrosseriepanelen en verdachte kleurverschillen in de lak. Je moet ook de specifieke gevoeligheden kennen van merken en types – zie daarvoor de RDW-site. Bij bepaalde merken luistert de periodieke vervanging van cruciale onderdelen als de distributieriem nauw, helemaal als die routine-ingreep hoge kosten met zich meebrengt. Roestgevoeligheid is bij oudere modellen een aandachtspunt – zelfs bij Mercedessen tot 2005.

Hoge kilometerstanden hoeven niets te zeggen. Een goed bijgehouden vijfcilinder Volvo V70 of Honda diesel met drie ton kan nog jaren mee. Bij andere auto’s is het oppassen: met de kleinere HDI-diesels van Peugeot/ Citroën kan veel misgaan.

Wat kun je kopen in welke prijsklasse?

Wat als je niet bij de dealer koopt?

De dealer is geen onaantastbaar instituut. Er zijn genoeg uitstekende, betrouwbare occasionhandelaren, maar de vrije markt blijft riskant terrein voor leken. Teruggedraaide kilometerstanden komen geregeld voor, en de kosten van verborgen gebreken kunnen hoog oplopen.

Bij een aankoop boven de 4.500 euro kun je bij Bovag-garages nog terugvallen op het vangnet van zes maanden garantie, schrijft de Bovag voor:

“Zowel het herstel van gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren, als het herstel van gebreken die tijdens de garantieperiode ten gevolge van normaal gebruik zijn ontstaan.”

De herstelkosten zijn voor rekening van de verkoper. Onder de garantie vallen geen reparaties of vervanging van onderdelen bij gewone onderhoudsbeurten.

Klinkt redelijk, maar bij tegenslag is de discussieruimte groot. En autobezitters hebben de laatste jaren uit zuinigheidsoverwegingen vaak op onderhoud bespaard – ook een kleine beurt kost zo vijfhonderd euro. Hoe goedkoop die tweedehandsauto ook lijkt, autorijden is altijd duurder dan je denkt.