Starbucks cappuccino’s nu ook te betalen met Apple Pay

Foto AP

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Zou het de Amerikaanse doorbraak zijn voor mobiel betalen? Binnenkort kunnen klanten van Starbucks hun cappuccino met hun Apple telefoon afrekenen. Dat meldt Reuters. Apple lanceerde de betaaldienst een jaar geleden en beloofde dat dit het ‘jaar van Apple Pay’ zou worden.

Vooralsnog valt het gebruik van de mobiele portemonnee tegen, meent Reuters. Het persbureau denkt dat de voorspellingen van Apple wat te optimistisch waren. Veel winkeliers zijn sceptisch over het betaalsysteem.

Vice president Jennifer Bailey kondigde de proef bij Starbucks aan tijdens een conferentie in Californië. Volgend jaar zullen ook restaurants van KFC en Chili mobiele betalingen met Apple Pay gaan accepteren.

Het is volgens Reuters een manier om Apple-klanten aan hun telefoon en hun smartwatch te binden. Bovendien ontvangt Apple een piepklein deel van iedere transactie.

Amazons Handmade biedt zelfgemaakte producten

Het is alweer bijna Kerstmis. Nou ja, in de Verenigde Staten dan. Amazon speelt alvast in op de Amerikaanse zoektocht naar de leukste cadeaus die binnenkort weer begint. Handmade is een nieuwe website waarop huisgemaakte producten worden aangeboden. Daarmee wordt voldaan aan een vraag van de Amazonklanten, zegt Peter Faricy, vice-president bij Amazon in The Washington Post.

“Iedere dag waren er duizenden zoekopdrachten van klanten die handgemaakte producten zoeken.”

Wat voor producten dat dan precies zijn? The Washington Post noemt als voorbeeld manchetknopen gemaakt van walnoten en handgemaakte quilts. Amazon gaat de concurrentie aan met de website Etsy, die al tien jaar een marktplaats is voor huisgemaakte producten.

Verschil is er wel. Etsy heeft 1,5 miljoen verkopers en 21,7 miljoen kopers. Handmade van Amazon heeft vanaf het begin vijfduizend verkopers die 80 duizend producten aanbieden.

Nieuwe Pepsi Light valt niet in de smaak

Yuck. Dat was de reactie van veel Pepsi Light-drinkers op de nieuwe formule van het drankje. The Wall Street Journal peilde de reacties op Twitter en Facebook en vond termen als ‘yuck’ en ‘onsmakelijk’. Een geharde fan van Diet Pepsi zegt:

“Het heeft een nare nasmaak, en het is misselijkmakend zoet. Je moet het wegspoelen met water.”

Het probleem is dat Pepsi de omstreden kunstmatige zoetstof aspartaan heeft vervangen door sucralose. Het lightdrankje werd steeds minder verkocht, maar deze nieuwe formule heeft die trend niet kunnen omkeren. Integendeel, volgens The Wall Street Journal kelderen de verkoopcijfers nog steeds.

Pepsi maakt zich er niet heel druk om. Er werden afgelopen zomer negenduizend klachten verwacht, en het werden er ‘maar’ drieduizend. Volgens het bedrijf is de eerste reactie op veranderingen van een merk vaak negatief. CEO Indra Nooyi vindt het te vroeg om conclusies te trekken.

“Wij geloven dat je een paar cycli moet wachten om te zien of mensen terugkomen en hun aankoop herhalen.”