Column

Medische tips

Wat ik in een dagblad nooit zou overslaan, is een goed geschreven, korte rubriek met medische tips, liefst één per dag. De schrijver moet natuurlijk een echte dokter zijn, in bijbehorende witte jas en met een of ander vertrouwenwekkend medisch attribuut aan zijn hoofd. De rubriek zou moeten gaan over iets waarvan je weleens gehoord hebt, maar het fijne toch niet weet.

In het Amsterdamse Onze Lieve Vrouwe Gasthuis maken ze voor patiënten een blad, Entree, waarin zulke tips staan. Uit het julinummer citeer ik het antwoord op de vraag: „Wat moet ik doen als ik een bloedneus heb?’’

Jasper Rebel, arts van de Spoedeisende Hulp: „Ga rustig zitten en snuit uw neus zodat eventuele bloedpropjes eruit zijn. Houd uw hoofd licht voorover en knijp dan uw neus dicht, vlak onder het hard aanvoelende neusbeen. Adem rustig door de mond. Blijf zo minstens 20 minuten zitten met uw neus dichtgeknepen.”

Wat zou ik, en misschien u ook, gedaan hebben zonder dit citaat gelezen te hebben? Precies: hoofd achterover en vooral niet snuiten; na een minuut of vijf zou ik zijn opgestaan. Kortom, ik zou het bloeden alleen maar erger hebben gemaakt.

De zomer is voorbij en we hebben weer lekker liggen bakken in de zon. Verstandig? Pas op, schrijft dermatoloog Jacqueline Engelen in Entree, want ze ziet dagelijks de rampzalige gevolgen van te veel zonlicht. „Gaat u in de volle zon tussen 11.00 en 15.00 uur? Bescherm de huid met kleding of zonnebrandcrème. Kleine kinderen hebben extra bescherming nodig. Zorg voor extra bescherming als u dichter bij de evenaar of in de bergen komt, en op het water, in de sneeuw en op droog zand.” En hier, dames opgelet, komt de mokerslag: „Vermijd de zonnebank.”

Ook veel medische tips zijn te vinden in de brochures die in ziekenhuizen, apotheken en bij huisartsen liggen. Ik verzamel ze om me alvast te wapenen tegen kwalen die ik zou kúnnen krijgen; noem het maar een onschuldige vorm van hypochondrie.

Hoe is het met uw cholesterolgehalte? Normaal moet het lager zijn dan 5,0 millimol per liter bloed. Daarboven wordt het uitkijken. De Hartstichting geeft een gezond dagmenu met tips als: 5-7 sneetjes bruin- of volkoren brood, aardappelen (3-5 stuks), rijst of pasta, 3-4 groentelepels, 2 stuks fruit, 1-2 plakken 30+kaas, een stukje (100 gram rauw) mager vlees, vis of kip, 1-2 plakjes magere vleeswaren, tweemaal per week vlees vervangen door vis waarvan ten minste één keer vette vis, maximaal drie eieren per week en twee glazen alcohol per dag voor mannen, en – sorry – maar één voor vrouwen.

Heeft u dat? Dan gaan we nu even bewegen: elke dag minstens een half uur, ook al is het alleen maar wandelen. Zwemmen is ook goed, maar het is geen geschikte manier om botontkalking tegen te gaan; daarvoor zijn traplopen, wandelen en springen beter geschikt.

En, nu moet ik even indiscreet worden, soms last van ongewild urineverlies? 1 op de 4 vrouwen en 1 op de 5 mannen wél.

Bij mannen, zo lees ik, gaat het om „nadruppelen of PMD” (PMD betekent niet Penis Met Druppel, maar Post Micturition Dribbling).

Wat te doen? Bekkenbodemoefeningen!

Ik wil maar zeggen: met zulke nuttige medische tips zullen kranten alleen maar hun voordeel doen, om de eenvoudige reden dat abonnees er een stuk ouder van kunnen worden.