Banken en verzekeraars slagen er niet in de klant ‘centraal’ te stellen

Het meer centraal stellen van de klant door banken en verzekeraars wil niet echt vlotten. Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaf ze afgelopen jaar gemiddeld zelfs een iets lager rapportcijfer dan het jaar ervoor. Banken en verzekeraars kregen een 3,4 op een schaal van 1 tot 5, zo bleek gisteren uit het ‘Klantbelang Dashboard’ dat de AFM jaarlijks publiceert. Bij de vorige meting, over 2013, was het gemiddelde nog 3,5. Sinds het begin van de metingen in 2010 ziet de AFM de scores „licht afvlakken”. De toezichthouder kijkt daarbij onder meer naar de manier waarop partijen het belang van de klant centraal stellen in diverse producten, diensten en processen. In 2010 was de score gemiddeld 2,7. De banken en verzekeraars stelden zich toen tot doel dat ze minimaal een 4 zouden gaan scoren. Maar zover is het dus nog altijd niet. De AFM gaat hierover met de sector in gesprek. (ANP)