Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media?

Rabobank fuseert lokale, zelfstandige banken

De lokale filialen van de Rabobank zijn binnenkort niet meer zelfstandig. Alle lokale Rabobankbestuurders en commissarissen zijn bereid die zelfstandigheid van hun bank op te geven. Dat meldt Follow the Money. Hun handtekeningen staan onder de plannen om de 106 lokale, coöperatieve banken te laten fuseren tot één Rabobank.

Daarmee is het lot van de lokale bank nog niet bezegeld. De ledenraden moeten instemmen met de fusie. In die raden zit een afvaardiging van de 1,9 miljoen Rabo-leden. De lokale vergaderingenen zijn op 2 december.

Het doel van de fusie is een grootse efficiëntieslag. Het personeelsbestand wordt verder gesaneerd. Volgens FTM worden van de 35 duizend voltijdsbanen dit jaar nog 700 geschrapt. Volgend jaar verdwijnen er nog eens tweeduizend banen.

‘Fusie bierbrouwers is het einde voor Dommelsch’

De fusie tussen AB Inbev en SABMiller heeft grote gevolgen voor Nederlandse biermerken, staat op de website van RTL Z te lezen. Het nieuwe megabedrijf zal alle merken goed tegen het licht houden en de minst kansrijke merken schrappen. Dat betekent het einde van Dommelsch, meent bierkenner Henk Hovens.

“De afgelopen jaren wordt vooral geïnvesteerd in het merk Jupiler, ten koste van Dommelsch. Hertog Jan heeft een rol als premium pils, voor de bovenkant van de markt. Als Grolsch straks ook in de portefeuille van AB Inbev komt, zal Dommelsch zeker helemaal verdwijnen.”

Voorlopers van AB Inbev kochten Dommelsch, Oranjeboom en Hertog Jan. Bovendien verkoopt het bedrijf ook het Belgische Jupiler in Nederland. SAB Miller is eigenaar van Grolsch. Als AB Inbev inderdaad SAB Miller overneemt verkoopt het fusiebedrijf jaarlijks ruim 700 miljoen hectoliter wereldwijd. Heineken is dan nog nummer drie op die wereldmarkt, met 181 miljoen hectoliter.

Lidl bouwt extreem duurzaam distributiecentrum

Het nieuwe distributiecentrum van Lidl wordt duurzamer ‘dan het nieuwe gebouw van Tesla‘. Dat schrijft de Volkskrant. Vooralsnog liggen er alleen bouwplannen die vijf sterren krijgen van de Dutch Green Building Council. Daarom krijgt Lidl twee certificaten: één voor het plan en één als het gebouw er staat. Want, zegt Matthijs Timmers van het Dutch Green Building Council:

“Het kan best zo zijn dat die regels in de praktijk niet haalbaar zijn.”

Het distributiecentrum in Waddinxveen krijgt vierduizend zonnepanelen en wordt volledig verwarmd door restwarmte van de installaties waarin de producten koel worden gehouden. Het gebouw kost 70 miljoen euro. Lidl is al een tijdje op de duurzame toer: onlangs kondigde de supermarktketen aan voortaan alleen nog vlees met het Beter Leven-keurmerk te willen verkopen.