‘Achmea is de eerste grote verzekeraar die inzet op het meten van klantgedrag’

Dat schreef het FD

De aanleiding

Volop #ophef op sociale media vorige week, dit keer over Achmea. Een directeur van de verzekeraar vertelde donderdag in het Financieele Dagblad (FD) dat klanten binnenkort een kastje in hun auto kunnen installeren dat hun rijgedrag bijhoudt, in ruil voor een lagere premie. Het FD wijdde er een voorpaginabericht aan waarin stond: „Het is voor het eerst dat een grote verzekeraar inzet op het meten van klantgedrag.” Het nieuws werd breed overgenomen, veel mensen uitten hun zorgen over privacy. Maar is Achmea echt de allereerste?

Waar is het op gebaseerd?

In het artikel nemen de journalisten de uitspraak voor eigen rekening. Ze nuanceren het later in het stuk al wel: „Op kleinere schaal werken enkele spelers onder de naam Fairzekering al wel aan autopolissen in combinatie met meetapparatuur.”

En, klopt het?

Het is dus niet helemaal een primeur in de verzekeringswereld, erkent het FD zelf al. Maar het zit ’m er vooral in dat Achmea de eerste ‘grote verzekeraar’ zou zijn. Het is nogal arbitrair wat groot is. Achmea is in elk geval de grootste van Nederland, met een omzet van ruim 20 miljard euro. Maar in het artikel staat ‘een grote’, niet ‘de grootste’.

De ANWB biedt sinds dit jaar de dienst Connected Car aan. Daarbij installeert de chauffeur ook een kastje in zijn auto, dat vervolgens informatie over rijgedrag verzamelt. „Daarmee kan de Wegenwacht relevante data uit de auto opvragen, om een betere service te verlenen”, volgens de ANWB. De automobilistenvereniging en -verzekeraar heeft 4,1 miljoen leden en bijna een miljard euro omzet. Die leden hebben niet allemaal een verzekering, maar toch is de ANWB bepaald geen kleine club. Connected Car is (nog) niet verbonden aan een verzekering, maar het is wel een dienst die inzet op het meten van klantgedrag. Dat is wat we checken.

Concurrent Ohra kondigde bovendien in februari in een persbericht een ander experiment aan, Stap In. „In de auto van de verzekerde wordt een kastje geplaatst. Er wordt bij goed rijgedrag een beloning in het vooruitzicht gesteld”, schrijft Ohra. Dat klinkt bekend. Die dienst is nog niet voor een breed publiek te koop, Ohra weet ook nog niet zeker of dat gaat gebeuren. Maar de dienst van Achmea is ook nog niet te koop.

Telt Ohra dan als een ‘grote verzekeraar’? Het is onderdeel van Delta Lloyd, een beursgenoteerde verzekeraar met vorig jaar 3,9 miljard euro omzet. Die kun je toch moeilijk klein noemen, al is ze kleiner dan Achmea.

Internationaal bieden andere verzekeraars al veel langer vergelijkbare diensten aan. De Amerikaanse maatschappij Progressive bijvoorbeeld, ook die laat verzekerden sinds vorig jaar met meetkastjes rondrijden in ruil voor premiekorting. Die verzekeraar heeft ongeveer 17 miljard premieomzet, 3 miljard minder dan Achmea.

Toevallig heeft het Haagse Rathenau Instituut eind september een onderzoek gepubliceerd over dit onderwerp. „Daaruit bleek ook dat meer verzekeraars zich bezighouden met het meten van klantgedrag dan alleen Achmea”, zegt onderzoeker Jelte Timmer. „Al verschilt het per bedrijf wel erg hoever ze ermee zijn.”

Conclusie

Wat Achmea doet is niet uniek. Sterker: zowel in Nederland als internationaal experimenteren meerdere grote concurrenten van Achmea met het digitaal meten van klantgedrag. Hoofdredacteur Jan Bonjer van het FD is het niet eens met onze vaststelling: „Ik handhaaf de stelling dat voor het eerst is dat een grote verzekeraar, namelijk de grootste in Nederland, deze stap zet.” Maar in het artikel stond ‘een grote’, niet ‘de grootste’. Wij beoordelen de bewering daarom als grotendeels onwaar.