Topman Volkswagen Amerika wist al 1,5 jaar van mogelijke fraude

De topman van de Amerikaanse tak van Volkswagen Michael Horn heeft toegegeven dat hij al 18 maanden wist van mogelijke sjoemel met emissietesten bij het autoconcern Foto REUTERS / Darren Ornitz

De topman van de Amerikaanse afdeling van Volkswagen Michael Horn wist al in het voorjaar van 2014 dat het Duitse autobedrijf mogelijk emissieregels overtrad met zijn dieselmotoren. Dat blijkt uit een schriftelijke verklaring die hij heeft afgelegd, voorafgaande aan een verhoor door het Amerikaanse Congres dat donderdag zal plaatsvinden.

Horn verklaart dat hij op de hoogte was van mogelijke fraude, maar ervan uitging dat het bedrijf het ‘mankement’ zou aanpakken.

“Mij is gezegd dat er mogelijk niet aan emissiestandaarden werd voldaan en dat deze problemen konden worden opgelost. Ontwikkelaars zouden dit probleem verhelpen, werd verteld.”

Pas achttien maanden nadat de topman ervan op de hoogte werd gesteld dat de uitstoot van de Volkswagendieselmodellen die tussen 2009 en 2015 zijn verkocht vele malen schadelijker was dan volgens wettelijke eisen was toegestaan, meldde de Amerikaanse tak van het autoconcern dit op 3 september bij milieuwaakhond EPA.

“We hebben gesteld dat er een probleem was met de voertuigen in de vorm van verborgen software die kon zien of het voertuig getest werd in een laboratorium of gewoon op de weg reed.”

Amerikaanse certificaten nieuwe modellen ingetrokken

In de schriftelijke verklaring stelt Horn dat ook de certificaten zijn ingetrokken van een aantal volkswagenmodellen die volgend jaar geleverd moeten worden. Het gaat om de 2016-edities van de Beetle, Jetta, Golf en Passat met viercilinder dieselmotor. Ze bevatten software die niet is aangegeven bij de Amerikaanse milieudiensten. Het gaat daarbij om auto’s in de Verenigde Staten, voor Nederland is er vooralsnog geen probleem, stelt importeur PON.

Toch meer auto’s gemanipuleerd

De Duitse krant Süddeutsche Zeitung meldt donderdag dat de software waarmee emissietesten konden worden gemanipuleerd wel degelijk ingeschakeld was bij 11 miljoen auto’s die uitgerust waren met de fraudeprogramma’s. Volkswagen zei eerder nog dat de software weliswaar in de elf miljoen wagens aanwezig was, maar slechts bij een klein gedeelte geactiveerd.

De krant meldt tevens dat er woensdag tien topmanagers zijn geschorst door Volkswagen. Het bedrijf weigert vooralsnog om met namen van verantwoordelijken naar buiten te treden.