Met deze 58 tips krijg je een beter werk- en privéleven

Foto iStock

We weten het: het is niet makkelijk. Carrière maken, met werk dat je leuk vindt, elke dag eten op tafel zetten, voor de kinderen zorgen, het huis schoon houden en dan óók nog leuke dingen doen. Maar niet getreurd. Onderzoekers van bijvoorbeeld de Harvard Business Review, wetenschapsjournalisten en topmannen- en vrouwen denken mee over de ideale balans. NRC Q heeft de beste onderzoeken en adviezen voor je verzameld. 58 tips, voor een beter werk - en privéleven.

Laten we beginnen met je smartphone

1. Gebruik die smartphone, want het maakt je op de korte termijn productiever.

2. En door altijd bereikbaar te zijn kun je je onderscheiden van collega’s die dat niet zijn.

3. Maar je wordt toch ook productiever (en gelukkiger) als je die smartphone af en toe weglegt.

4. Echt, leg ’m af en toe weg.

5. En zet de notificaties uit.

6. Beantwoord ook maar geen mail buiten werktijd.

7. Mag dat niet van de baas, ga dan bij BMW werken.

Sporten helpt

8. Sport, zoveel als ’t kan.

9. Maar echt, beweeg. Want het vermindert stress.

10. Dus sta eens wat vaker op van je bureaustoel.

11. Of houd een staande vergadering.

12. Friemel eens wat, ook dat is goed voor je.

Eet goed

13. Denk ‘s ochtends al na over wat je gaat lunchen. Zo eet je gezonder.

14. Zet een gezonde snack op je bureau.

Ook slaap is belangrijk

15. Slaap genoeg, liefst zeven tot acht uur per nacht.

16. Lukt dat niet? Creeër een slaaproutine - lezen, thee drinken, opschrijven wat je bezighoudt.

17. Draai geen ochtend- of avonddienst.

Net als ontspanning

18. Relax.

19. Ga bijvoorbeeld eens naar de film.

20. Of lees wat meer.

21. Ga met vakantie.

22. Maar álleen als je het een beetje plant - anders kun je net zo goed thuis blijven.

23. Lach soms om jezelf.

24. Maar vergeet niet: alleen met serieuze toewijding kom je ergens.

Plan dus (bijna) alles

25. Plan je dag de avond van tevoren.

26. Schat in hoelang je taken en afspraken duren.

27. En maak een tijdschema.

28. Ja, ook kleine klusjes, zoals het versturen van een verjaardagskaart, moeten daar op staan.

29. Als je toch bezig bent: zet er bij welke taken dringend zijn, en welke belangrijk.

30. Doe eerst de dingen die je belangrijk vindt. Die brengen je dichterbij je toekomstdoel.

31. Of neem in ieder geval elke dag vijf tot tien minuten om iets belangrijks te doen.

32. Zeg nooit dat je te weinig tijd hebt voor dingen. Is 168 uur niet genoeg?

33. Maak ook even een lijstje van alles dat stress veroorzaakt. En schrijf ’t van je af.

Kortom, houd je aan routines

34. Houd je aan ochtend-, dag- en slaaproutines - net als deze bijzondere mensen.

35. En reduceer zo het aantal beslissingen dat je moet nemen.

36. Nogmaals: je routines zijn non-negotiable.

37. Maar om innovatief te zijn zul je ze toch moeten doorbreken.

Wees positief

38. Benoem elke dag een paar dingen die positief waren aan werk.

39. Kun je niks positiefs bedenken? Try harder.

40. Of ben je meer van tough love? Pech.

41. Al helpt af en toe negatief zijn heus ook.

En maak vrienden op werk

42. Word vrienden met je collega’s.

43. Doe dat ook als je de baas bent (maar wel voorzichtig).

44. Vrienden zijn niet alleen gezellig, ze maken je ook meer betrokken.

45. Alhoewel, gewoon in een sterk team werken is ook goed.

46. Roddel, af en toe.

47. Maar pas op met wat je precies zegt.

Werk niet te lang

48. Blijf niet te lang op je werk zitten.

49. Je mag best overwerken, maar niet te vaak.

50. Wees voorzichtig met alcohol, als je veel op kantoor zit.

51. En trouwens, je kunt ook op een andere manier aan de baas laten zien dat je hard werkt.

Reis met mate

52. Reis niet te veel voor werk.

53. Moet je echt weg, boek dan minstens een viersterrenhotel.

54. Pas ook op reis op met alcohol.

Zo druk met werk dat niets helpt?

55. Kun je echt niet naar huis? Leg dan thuis uit waarom werk nu zo belangrijk is.

56. Toon er oprecht berouw over.

57. En als je er wél bent, wees er helemaal. Geen telefoontjes tijdens het eten.

Is het je allemaal echt te veel?

58. Doe dan gewoon eens een stapje terug.