Funda gaat woningaanbod neutraler tonen

Te Koop borden op een rij woningen. Foto Robin Utrecht / ANP

Funda, de grootste huizenwebsite van Nederland, wordt neutraler. De site gaat het aanbod van NVM-makelaars niet langer bovenaan de zoekresultaten zetten. De rangschikking van het woningaanbod wordt voortaan bepaald door de zoekcriteria van gebruikers. Dat heeft de ledenraad van de NVM gisteren besloten, blijkt uit een intern bericht dat in bezit is van deze krant.

Funda, marktleider met 29,3 miljoen bezoeken per maand, wordt al langer beschuldigd van misbruik van haar economische machtspositie. De site is voor 90 procent van de NVM, Nederlands grootste makelaarsvereniging met 4.000 leden, en voor 10 procent van NVM-leden met aandelen. NVM-makelaars krijgen een voorkeursbehandeling op de site en hun woningaanbod wordt boven dat van andere makelaars getoond. Op last van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vermeldt Funda dit sinds 2013 als disclaimer.

VBO, de tweede makelaarsvereniging met 1.100 leden, claimt dat Funda juist marktleider heeft kunnen worden door sinds 2007 ook niet NVM-makelaars toe te laten. VBO eist “een gelijke behandeling tegen redelijke voorwaarden” en is een bodemprocedure tegen Funda en de NVM begonnen. De vereniging eist een schadevergoeding van 20.000 euro per VBO-kantoor per jaar. Indien Funda ooit wordt veroordeeld, kan een lange procedure volgen om de schade te bepalen.

Relevantie

Funda wordt vanaf half november vernieuwd en wil de “informatiebehoefte van de individuele bezoeker” centraal stellen, staat in het interne bericht:
“Het lidmaatschap van een brancheorganisatie is dan geen element dat meeweegt in de selectie en rangschikking van objecten.”

Het woningaanbod wordt getoond “op basis van relevantie”, staat er.

“Eerst zien, dan geloven”, zegt directeur Hans van der Ploeg van VBO:

“We zijn er ook nog lang niet. Niet-NVM-makelaars mogen nog altijd geen nieuwbouwprojecten op Funda plaatsen en geen ‘tophuizen’ bovenaan de zoeklijst laten zetten. We betalen ook nog altijd meer dan NVM-makelaars: 160 euro per advertentie per jaar tegen eenmalig 25 euro.”

De bodemprocedure speelt geen rol in het besluit van Funda, zegt een woordvoerder:

“Wij opereren op eigen kracht en stellen de consument centraal. Funda wordt geheel vernieuwd en gaat zich nog meer richten op mobiele gebruikers. Het is logisch om ook de zoekresultaten in de vernieuwing mee te nemen.”