Volkswagen begint in 2016 met herstelactie in auto’s met sjoemelsoftware

Volkswagen wil in januari beginnen met het aanpassen van de auto’s die zijn uitgerust met sjoemelsoftware. Bij de meeste auto’s zal een update van de software voldoende zijn. Bij andere auto’s is meer nodig. Alle kosten zijn voor Volkswagen.

Een Volkswagen T1-busje (l) en de T5 California (r) bij een autoshow in Hanover. Foto Rainer Jensen / EPA

Volkswagen wil in januari beginnen met het aanpassen van de auto’s die zijn uitgerust met sjoemelsoftware.

Bij de meeste auto’s zal een update van de software voldoende zijn, zegt Volkswagen-topman Matthias Müller in de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Bij andere auto’s zijn volgens hem meer aanpassingen nodig. Alle kosten zijn voor Volkswagen.

Het interview in de Duitse krant is het eerste sinds hij eind september de vertrokken topman Martin Winterkorn opvolgde.

Technische details van de oplossing

Müller zegt dat Volkswagen deze week de technische details van de oplossing voorlegt aan het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), de Duitse RDW. Eerder eiste het KBA die informatie uiterlijk morgen.

Als het KBA akkoord gaat, wil Volkswagen in januari de eerste auto’s aanpassen. Eind 2016 moeten alle auto’s in Duitsland zijn aangepast. Of dit ook geldt voor alle 11 miljoen betroffen auto’s wereldwijd is niet duidelijk.

Ook is het niet zeker dat Volkswagen-eigenaren hun auto laten updaten; automobilisten zijn niet verplicht om bij de garage een update te halen. Door de aanpassing neemt mogelijk het vermogen van de auto iets af en zullen automobilisten het tankje AdBlue – tegen stikstofoxiden – vaker moeten bijvullen.

Dat zijn geen lokkertjes, maar als niemand zijn auto update, worden de wegen ook niet schoner. Volkswagen hoopt dan ook dat dat de motivatie is om de software-update toch te laten uitvoeren.

Werknemers toegesproken

Gisteren sprak Müller in Wolfsburg ruim 20.000 werknemers van het concern toe. Hij kondigde aan dat alle geplande investeringen opnieuw onder de loep worden genomen. Het autobedrijf moet veel geld reserveren voor boetes en rechtszaken die Volkswagen wereldwijd boven het hoofd hangen.

Om geld vrij te maken, wordt bijvoorbeeld bekeken of Volkswagen minder sponsoractiviteiten gaat doen. De autofabrikant is eigenaar van Bundesligaclub VfL Wolfsburg en heeft ook sponsordeals met andere clubs.