Peter Pan als slaaf in de elfenstofmijn

De jongste incarnatie van Peter Pan (Levi Miller) in Joe WrightsPan

Niet lang nadat het reusachtige vliegende schip van piraat Blauwbaard aan de horizon is verschenen van Neverland, weerklinkt uit duizenden kinderkeeltjes a capella Nirvana’s Smells like teen spirit. De cynisch zingende kindermassa kijkt toe, hoe uit het schip een nieuwe lading wezen komt die samen met hen zal moeten zwoegen in de eindeloos uitdijende mijnen op het magische eiland. Onder hen ook de 12-jarige Peter Pan.

Wat bombastisch, maar behoorlijk indrukwekkend is de scène waarin Peter aankomt in Neverland in de nieuwe 3D-kinderblockbuster Pan. De film is de meest recente bewerking van het toneelstuk Peter Pan van J.M. Barrie uit 1904 en vertelt hoe Peter in Neverland belandt en personages uit Barries verhaal leert kennen. Zo wordt Peter in Blauwbaards mijn vrienden met de latere Kapitein Haak (Garrett Hedlund), die in zijn pre-haaktijdperk een pragmatisch Indiana Jonestype blijkt te zijn.

Meer dan een origin story is Pan vooral een aanleiding voor regisseur Joe Wright (Anna Karenina) om zich volledig uit te leven met computertrucage, sprookjesachtige kostuums en decors, spectaculaire vlieg– en vechtscènes. Want voor dat laatste leent een Peter Pan–adaptatie in 3D zich perfect.

Pan opent met een jonge vrouw die haar baby achterlaat bij een weeshuis. 12 jaar later, de Eerste Wereldoorlog is ondertussen uitgebroken, zien we hoe de jonge Peter (Levi Miller) geterroriseerd wordt door de achterbakse nonnen van het tehuis. De dames eten de rantsoenen van de wezen op en verdienen een zakcentje door kinderen te verkopen aan de licht schizofrene piraat Blauwbaard (Hugh Jackman). Die heeft werkvolk nodig om te graven naar elfenstof, dat hij gebruikt om eeuwig jong te blijven.

Het scenario van Pan plukt vrijelijk uit het verhaal van Barrie, waarin wordt vermeld dat Pans latere vijand, kapitein Haak, ooit bootsman was van Blauwbaard. En raakt terloops aan meer hedendaagse thema’s: zo blijkt Peter dyslectisch. Dat resulteert in een avonturentocht over Neverland via het gegeven dat Peter de langverwachte messias is die de elfen zal helpen bij hun strijd tegen Blauwbaard.

Weinig origineel misschien, en al helemaal niet in de geest van Barrie, waar Neverland een wereld is waar kinderen nooit volwassen hoeven worden en lekker egoïstisch mogen blijven. Evidente origin-vragen, zoals hoe en waarom Peter de hand van Haaks zal afhakken, blijvende onbesproken. Maar dat kan de feestvreugde niet drukken. Want als Pan één ding wel doet, is het tegemoetkomen aan hun verzoek dat de jonge mijnwerkers op Neverland brullen: „Here we are now, entertain us.

    • Sabeth Snijders