Parijs toont: seks is terug in de mode

De nieuwe erotiek is geen pornochic, dus geen leer en sm-pumps op de catwalk, maar zijde, kant en sensuele plooien.

Jurk met vliegvelddessin van Chanel

Afgezien van een minirok hier of daar was de vrouwenmode de afgelopen jaren opmerkelijk kuis: grote vormen, hoge halslijnen, lange rokken. Die rokken worden het komend seizoen niet korter, maar er komt wel verandering aan, als je afgaat op wat de afgelopen dagen te zien was tijdens de Parijse vrouwenmodeweek voor voorjaar 2016. De seks is terug in de mode, al is het het op een zachtere, subtielere manier dan tijdens de hoogtedagen van de pornochic, aan het begin van dit millennium.

Geen blote buiken ditmaal, maar transparante stoffen. Geen leer en diepe decolletés, maar zijde, kant, zachte kleuren en sensuele plooien. Geen torenhoge sm-pumps, maar schoenen waar op te lopen valt. En vooral: veel verwijzingen naar lingerie. Satijnen beha’s bij Dries Van Noten, jurken met transparante stukken en baleinen in de knap gedrapeerde, stoere zwarte jurken van Yohji Yamamamoto. Tops met baleinen rond de boezem bij het trendsettende Céline en heel veel slipdresses – de modenaam voor op onderjurken lijkende jurken, onder meer bij Haider Ackermann en Céline.

Bij Dior liet ontwerper Raf Simons witte shortjes met geschulpte randjes zien die nog het meest deden denken aan de onderbroeken die vrouwen zo’n honderd jaar geleden droegen. Eigenlijk werd het alleen bij Ann Demeulemeester, waar ontwerper Sebastien Meunier afstand neemt van de poëtische rock ’n roll-stijl van de naamgever, een tikje agressief, met transparante, zwarte tops waarover kinky leren tuigjes gingen. Heel modern deed dat niet aan.

In de show van Veronique Branquinho hadden alle modellen een transparante ‘blinddoek’ voor hun ogen. Sommige meisjes droegen een transparante bustier of een doorkijkblouse, bij klassiek gesneden pakken waren jasjes en broeken gedeeltelijk gemaakt van doorschijnende stof. Maar Branquinho’s collectie draaide vooral om vloerlange rokken en jurken met een kenmerkende donker-romantische uitstraling: wijde jurken met een hoge taille met donkere bloemdessins, of versierd met in lange, losse draden uitlopend macraméwerk in een contrasterende kleur en etagerokken van effen stof waar een laagje transparante stof over was aangebracht. Plissérokken zijn sinds eind jaren negentig het handelsmerk van de Belgische ontwerper. Dit seizoen maakte ze ze soms van twee verschillende stoffen; tussen witte of zwarte banen piepte een bloemdessin uit.

Niet alle modehuizen zetten in op erotiek. Bij Chanel draaide het vooral om praktische luxe. Het Grand Palais, de vaste locatie voor de shows van het huis, was gisteren omgetoverd tot een bijna levensgroot vliegveld, compleet met grondstewardessen en bagagekarretjes. De enorme collectie was, inderdaad, gebaseerd op de luchtvaart. Soms letterlijk: er waren waren geestige prints met vertrek- en aankomstborden, truien met ingebreide vliegtuigjes, landingsbaanlampjes in de zool van een sandaal en veel hemelsblauw. Maar vooral liet Karl Lagerfeld veel kleding zien waarmee je gemakkelijk zou kunnen reizen – mits je je de businessklas kunt veroorloven: kittige gebreide pakjes, flamboyante wijde jurken, rokken en broeken ( vaak over elkaar heen gedragen), ruime rokken en jurken van denim. Het klassieke Chanel-mantelpak heeft komend voorjaar bij voorkeur een gemakkelijke kuitlange rok met brede plooien.

Zulke plooirokken waren, met een sexy split opzij, ook te vinden in de tweede collectie van Nadége Vanhee-Cybulski voor Hermès, die wat eigener en minder keurig was dan haar debuut. En net als Branquinho kwam ook zij met plissés van twee verschillende stoffen. Hoogtepunt uit de collectie waren losvallende rokken, tops en jurken, met kleurrijke, abstracte dessins die enigszins deden denken aan de beroemde shawls van het merk.

Bij de Nederlandse Iris van Herpen lag midden in de ruimte op een soort rond bed de Game of Thrones-actrice Gwendoline Christie. Twee 3D-printers, vermomd als een soort prehistorische monsterkoppen, weefden live een jurk om haar heen. Van Herpen is de laatste seizoenen bezig haar experimentele stijl te vertalen naar draagbare mode, en met haar voorjaarscollectie lukte dat beter dan ooit. Haar jurken en rokken van met de laser gesneden netmateriaal, met kristallen bezette transparante kunststof en – opmerkelijk – klassiek kant pasten bovendien perfect in het sensuele, transparante modebeeld voor voorjaar 2016.