Google komt met lichtgewicht webpagina’s voor mobiel nieuws

Google heeft vandaag een nieuwe standaard gepresenteerd voor mobiel nieuws die het lezen van webpagina’s van kranten, omroepen en andere nieuwsmedia op smartphones en tablets aanzienlijk moet verbeteren.

Foto Elijah Nouvelage / Reuters

Google heeft vandaag een nieuwe standaard gepresenteerd voor mobiel nieuws, die het lezen van webpagina’s van kranten, omroepen en andere nieuwsmedia op smartphones en tablets aanzienlijk moet verbeteren.

Samen met meer dan dertig uitgevers waaronder NRC en een reeks technologiebedrijven, introduceert Google lichtgewicht webpagina’s. De nieuwe, open standaard, Accelerated Mobile Pages, zorgt dat nieuwsberichten en achtergrondverhalen sneller laden op mobiele apparaten. Wie bijvoorbeeld in de Twitter-app klikt op een link, moet sneller de informatie op het scherm krijgen.

Accelerated Mobile Pages (AMP) is het eerste resultaat van het Digital News Initiative. Google kondigde het initiatief in april aan, samen met acht Europese mediabedrijven waaronder The Guardian, Frankfurter Allgemeine Zeitung, The Economist en NRC. Het doel is een “duurzamere toekomst bewerkstelligen voor digitaal nieuws”.

Lange laadtijd kost lezers

Veel consumenten lezen nieuws en achtergronden tegenwoordig op mobiele apparaten. Traag ladende pagina’s zijn daarbij een groot obstakel om bezoek te trekken en om geld te verdienen met mobiel nieuws. “Elke keer als het te lang duurt voordat een webpagina laadt, verliezen ze een lezer - en de mogelijkheid om inkomsten te genereren uit reclame of abonnementen”, aldus Google vandaag in een persverklaring.

Het AMP-initiatief van Google, de uitgevers en technologiebedrijven als Twitter, LinkedIn en Adobe, is ook een antwoord op projecten van Facebook en Apple. Facebook introduceerde in mei zijn ‘Instant Articles‘, een formaat om sneller webpagina’s te lezen in de Facebook-app. Apple kwam in juni met Apple News. Facebook meldde destijds dat zijn Instant Articles tot acht keer sneller zouden laden dan gewone pagina’s. Hoeveel sneller AMP-pagina’s zijn is nog niet duidelijk.

In tegenstelling tot de initiatieven van Facebook en Apple, zijn Google’s Accelerated Mobile Pages een open systeem. Iedereen kan deelnemen; pagina’s in AMP moeten ook sneller laden in de Facebook-app bijvoorbeeld. Het open karakter van AMP is voor onder meer NRC een belangrijk argument om deel te nemen.

Alle overbodige informatie nu weg

Concreet betekent AMP dat webpagina’s moeten worden herschreven om ze lichter en sneller ladend te maken. Dat hercoderen gaat grotendeels automatisch. In feite wordt alle ‘overbodige’ informatie uit de tekst van de webpagina gehaald, zoals onzichtbare codes voor advertenties en voor het bijhouden van het aantal bezoekers. Die functionaliteit wordt nu slimmer opgehaald van een centrale computer. Dat scheelt tijd. Ook belooft Google een betere integratie met video en animaties en met abonnementensystemen en betaalmuren van nieuwssites.

Google heeft de standaard vandaag gepresenteerd. Uitgevers gaan hun webpagina’s nu ombouwen. Mobiele internetgebruikers zullen de eerste resultaten vermoedelijk begin volgend jaar gaan merken.