Hoofdredacteur

Een nieuwe nrc.next en een nieuwe site

Het gebeurt niet zo vaak dat NRC op deze plek ruimte maakt om over zichzelf te berichten. Maar er is dan ook belangrijk nieuws over ons eigen huis. Morgen lanceren we de nieuwe nrc.next, een vernieuwde en veel completere versie van onze ochtendkrant, én binnenkort een nieuwe nrc.nl.

(Lees verder onder de video)

Om met deze laatste te beginnen: in 2010 lanceerden we de huidige versie van nrc.nl. Dat is in digitale termen bijna de prehistorie. De site was dan ook niet toe aan een nieuwe onderhoudsbeurt, NRC was toe aan een nieuwe site. Onze ambities zijn zonder meer hoog: de beste journalistieke site van Nederland maken, waarop we naast het belangrijkste nieuws ál onze NRC-journalistiek helder, toegankelijk en overzichtelijk presenteren. Een site die voor elke lezer, maar in eerste instantie voor de NRC-abonnee, een betrouwbare gids moet zijn in de jungle van het nieuws. Met diepgravende analyses en scherpe commentaren van NRC-journalisten, met tegendraadse columns, met opmerkelijke opiniestukken en met uitstekende foto’s. Een site die inzicht en overzicht biedt, die diep graaft en breed kijkt. Een site ook met intelligente verstrooiing. En vooral: een site die de lezer helpt zijn mening te vormen over de onderwerpen die ertoe doen.

voor Theo cover sport

Of we daarin slagen moet u beoordelen. Maar ik kan wel zeggen dat wij hier op de redactie bijzonder verguld zijn met het resultaat. Nooit beschikten we over zo’n krachtig platform om onze journalistiek wereldwijd te verspreiden en zoveel lezers te bereiken. Daarenboven is de nieuwe site, of je die nu op de computer, een tablet of je telefoon raadpleegt, veel meer dan zomaar een nieuw verspreidingskanaal. De site laat ons toe om onze journalistiek, waar nuttig, prettig of nodig, te verrijken met video’s, geluidsfragmenten, interactieve infographics, originele documenten, animaties en archiefstukken. Zo krijgen we de mogelijkheid om verhalen op een andere manier te vertellen. En kunnen we, nog veel meer dan tot nu toe het geval was, onze journalistiek op andere momenten publiceren.

Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Daarom is toegang tot de site betaald. Het spreekt voor zich dat de abonnees van nrc.next en NRC Handelsblad gratis toegang hebben. Niet-abonnees nodigen we uit hun mening te vormen over NRC via een ‘zuiver’ digitaal abonnement. Ze kunnen dat vanzelfsprekend combineren met een van de kranten. De lezer die nog geen abonnee is krijgt de eerste paar stukken per maand van het huis. Daarna wordt hij uitgenodigd abonnee te worden.

Zoals gezegd lanceren we niet enkel een nieuwe site. Op 8 oktober verschijnt voor het eerst de nieuwe versie van onze ochtendkrant nrc.next. Veel lezers hebben de voorbije tijden te kennen gegeven dat ze de innovatie, helderheid en creativiteit van nrc.next heel erg konden waarderen, maar dat de dunne krant net te weinig aan de nieuwsbehoefte beantwoordde. Daarom hebben we besloten nrc.next uit te bouwen tot een completere ochtendkrant, dagelijks in twee katernen. Het eerste katern gidst de lezer in wat er echt speelt in Nederland en de wereld, met achtergronden die verrassen, aan het denken zetten en uitnodigen om een eigen mening te vormen. Het tweede katern is een persoonlijk katern dat wil inspireren en betekenis geven aan het leven. In het eerste katern vindt de lezer veel politiek, binnenland, buitenland, economie, wetenschap, sport en opinie. In het tweede cultuur, gezondheid, eten, techniek. Een ochtendkrant dus die wil informeren en inspireren.

De innovaties van NRC Handelsblad in de voorbije jaren, de nieuwe nrc.next en de nieuwe site getuigen van het geloof van de redactie in grondige, gedegen en genuanceerde journalistiek. Of we deze journalistiek op papier dan wel digitaal verspreiden, op een mobieltje of op een desktop, doet er intussen veel minder toe. De meeste van onze lezers verkiezen overigens een combinatie van papier en digitaal.

Hoe zien we u dan als lezer? Dat werd al in 1970 in de ‘Beginselen’ van deze krant uitstekend geformuleerd: we richten ons ‘tot een publiek dat bereid is om na te denken’, ‘dat we geen meningen willen opdringen’, ‘dat we met vraagtekens willen confronteren die de lezers tot nadenken zullen prikkelen’, ‘waarbij we hen kennis laten maken met maatschappelijke stromingen en gebeurtenissen waarmee zij – of wijzelf – het misschien helemaal niet eens zijn’. We kunnen het 45 jaar later niet beter formuleren.

Met alle reacties bent u welkom op petervandermeersch@nrc.nl. Heeft u hulp nodig om toegang te krijgen tot nrc.nl op uw computer of telefoon? Bel onze klantenservice op +31 (0)88 – 572 0 572 (werkdagen van 08:00 tot 19:45 uur en zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur)

Blogger

Peter Vandermeersch

Peter Vandermeersch is hoofdredacteur van NRC.