Column

Onze hersenen hebben we naar onze auto verhuisd

De auto is de nieuwe golem. Autofabrikant Volkswagen blaast hem adem in met een programma dat de inspectie om de tuin moet leiden. Verzekeraar Achmea bezielt hem met een kastje dat al je privégegevens naar haar kantoren stuurt. De Europese politiediensten begeesteren hem met een chipje waardoor ze je auto op afstand kunnen besturen. De EU brengt hem tot leven met een pan-Europees oproepsysteem dat buiten je medeweten om naar de autoriteiten belt. Je auto is geen ding meer. Got yourself a crying, talking, sleeping, walking, living doll.

Sterker nog, zou Samuel Butler zeggen. Sterker nog, je auto en jij hebben inmiddels onderdelen en organen uitgewisseld. Je brein, je motorische systeem, je hart en je voeten zijn in je auto terecht gekomen. Zelf besta je nog uit een sproei-installatie, een toerenteller en een uitlaat hier en daar.

In 1872, bijna anderhalve eeuw geleden, publiceerde de Engelse schrijver Butler zijn utopische satire Erewhon, waarin hij het had over de versmelting van mensen en machines. De twee liepen in elkaar over. De machines bestonden uit menselijke lichaamsdelen, de mensen uit aan elkaar gelaste stukken van allerlei toestellen en mechanieken.

Andere zoogdieren houden hun ledematen binnen, schreef Butler. Maar de onderdelen van mensen zitten los en liggen overal verspreid; sommige in de buurt, voor het gemak, andere liggen honderden kilometers verderop. Als het regent steken we een extra orgaan op dat we een paraplu noemen. Met de ouderdom verwerven we machinale tanden om mee te eten. Machines zijn deel van het menselijk fysiek en andersom gebruiken we onze eigen ledematen alsof het instrumenten zijn. Onze arm gaat naadloos over in een schoffel.

Nu, in de eenentwintigste eeuw, zitten er opeens nanocomputers en nanorobots in het menselijk lichaam. Je pacemaker bijvoorbeeld. Die valt op kilometers afstand uit te lezen. Zo weet de cardioloog al dat je in druk verkeer hebt vastgezeten nog voordat je haar spreekkamer binnenkomt. En als ze connecties heeft met Achmea, weet ze ook waar je hebt vastgezeten en met wie. Andersom besteden mensen hun padvinderstalenten uit aan hun TomTom en hun inparkeertalenten aan sensoren.

Hoe kun je nu vaststellen dat de mensen ook hun hersenen naar hun auto hebben verhuisd? Nou, dat is simpel. Mensen hebben geen hersenen meer. Dat zie je doordat ze collectief zo leeghoofdig, zo onwetend, ja, zo achterlijk, debiel, stupide en stompzinnig zijn dat ze wel verontwaardigd raken wanneer Volkswagen met software sjoemelt – maar dat ze niets doen wanneer de EU binnenkort alle auto’s verplicht uitrust met een systeem dat op afstand toegang verschaft tot hun stuur, hun oliepeil en hun remmen.

Wankelt Duitsland omdat Volkswagen slimme organen in auto’s stopt?

Heel Europa zou moeten wankelen! Met fiat van ons Europese Parlement worden binnenkort alle nieuwe auto’s afgeleverd inclusief spyware, een microfoon die van afstand kan worden bediend, deuren die van afstand kunnen worden vergrendeld en ontgrendeld; de hele dictatoriale mikmak die je niet kunt uitschakelen, waardoor je zelf de controle kwijt bent over je auto en je beslissingen.

Veel koopjesjagers rijden al vrijwillig met zo’n slavenauto. Met het Europese systeem eCall of het Amerikaanse equivalent OnStar. Maar nu hebben de staten besloten het systeem verplicht in alle auto’s te installeren, zonder dat de burger daar iets van weet. De markt wil het, de onbewuste consument verlangt het, de staat verplicht het, de markt verkoopt gegevens aan politiediensten, de staat geeft diensten toegang tot de auto’s, zodat ze op afstand tot stilstand gebracht kunnen worden en in beweging gezet.

Het kan u niets schelen? U gaat wel met de trein? Ik vrees dat het u weinig zal helpen. Gezien de snelheid waarmee het dictatoriale beleid wordt doorgevoerd, schat ik dat binnen een jaar een Europese wet wordt aangenomen die terreurbestrijders toestemming geeft op afstand je pacemaker uit te schakelen wanneer je in de intercity te lang op de wc zit. Denkt u dat ik overdrijf?

De paraplu en de ploeg van Butler handelden zelf niet. De machines van tegenwoordig zijn levende en denkende wezens geworden. Golems zijn het, die niet alleen tot leven worden gebracht door Volkswagen en General Motors, maar vooral ook door het European Network of Law Enforcement Technology Services.

De mens daarentegen is een zielloos voorwerp geworden. U hebt uw hersenen via uw auto en uw telefoon weggegeven aan staten en bedrijven en sindsdien lijkt u nog het meest op de dode gans uit de middeleeuwen. Prik een lont in de buik van een dode gans, steek hem aan en je hebt een lamp. Prik een sensor in uw oor en je hebt een machine.