Limburg draait keuze voor Arriva niet terug

De Provincie Limburg gaat de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg niet over doen. De huidige vervoerder, Veolia, had daar om gevraagd omdat tijdens de aanbesteding gesjoemeld was door de oorspronkelijke winnaar Abellio.

Anne Hettinga, voorzitter van de raad van bestuur van Arriva, tijdens de presentatie van de Limburgse OV-concessie. Foto ANP / Piroschka van de Wouw

De Provincie Limburg gaat de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg niet over doen. De huidige vervoerder Veolia had daar om gevraagd omdat tijdens de aanbesteding gesjoemeld was door de oorspronkelijke winnaar Abellio. De concessie werd uiteindelijk gegund aan het bedrijf dat op de tweede plaats kwam: Arriva.

Bij de aanbesteding had vervoersbedrijf Qbuzz geheime informatie gekregen van een voormalig medewerker van concurrent Veolia. Alle aandelen van Qbuzz zijn in handen van Abellio. Kort nadat het bedrijf de concessie ter waarde van 2 miljard euro had binnengehaald kreeg degene die de informatie had doorgespeeld een baan bij Qbuzz/Abellio.

Bezwaar

Het gerommel was voor Veolia aanleiding om bezwaar in te dienen bij de Provincie, maar die volgt het besluit van haar eigen Adviescommissie bezwaarschriften. De reden dat Arriva de voorkeur kreeg zou geweest zijn dat Veolia het jaarbudget van 55,5 miljoen euro overschreed met 4 miljoen. Volgens Veolia was dat omdat de NS onredelijke tarieven hanteerde voor het gebruik van NS-faciliteiten. Naar oordeel van de commissie had Arriva echter met precies dezelfde tarieven te maken en slaagde het bedrijf er toch in binnen budget te blijven. Gedeputeerde Van der Broeck:

“Op tafel lag en ligt een uitstekend bod van Arriva dat nog verder gaat dan de bestekeisen. Zeker waar het de spoorverbindingen betreft.”

De Adviescommissie bezwaarschriften vindt het feit dat er bij de aanbesteding gerommeld is an sich ook onvoldoende reden om alles over te doen. De Provincie parafraseert:

“[De Adviescommissie stelt verder] dat uit jurisprudentie niet blijkt dat in geval van verstoring van het speelveld er een verplichting bestaat om opnieuw aan te besteden.”

De Provincie Gelderland, die concessiehouder is op het traject tussen Roermond en Nijmegen, heeft volgens Limburg de bezwaren van Veolia eveneens afgewezen om dezelfde redenen.

Beroepsprocedure

Met de gunning mag Arriva de komende vijftien jaar naast de intercity’s van de NS alle openbaar vervoer in Limburg exploiteren. Veolia kan wel nog binnen zes weken beroep aantekenen tegen het besluit bij de hoogste rechter op dit gebied, het College van Beroep voor het bedrijfsleven.