Volkswagen probeert op te ruimen en biedt excuus aan

De commissarissen houden woensdag spoedvergadering en in zondagskranten bood VW paginagroot excuus aan.

Ruim een week na het aantreden van de nieuwe topman Matthias Müller krijgt Volkswagen aanstaande woensdag ook een nieuwe president-commissaris. De commissarissen van het concern worden in een spoedzitting bijeengeroepen om de benoeming te bekrachtigen van Hans Dieter Pötsch, de huidige financiële topman van het bedrijf.

Volgens de Duitse krant Handelsblatt wordt Pötsch de man die het dieselgate-schandaal moet oplossen. Pötsch zou vorige week de situatie tijdens intern beraad hebben omschreven als „levensbedreigend voor de hele onderneming”, maar volgens hem is het bedrijf nog wel te redden.

Volkwagen raakte twee weken geleden in grote problemen toen bleek dat het bedrijf gesjoemeld had met software die de uitstoot van stikstofoxiden registreert. Daardoor gedragen dieselauto’s zich in testsituaties schoner dan op de weg.

Het schandaal kwam in de Verenigde Staten aan het licht, maar heeft zich inmiddels ook naar Europa uitgebreid. VW zal zo’n 11 miljoen auto’s terugroepen. Onduidelijk is nog hoe de autofabrikant het probleem precies denkt op te lossen.

De raad van commissarissen krijgt woensdag de eerste resultaten te zien van het interne onderzoek naar het schandaal. Volgens persbureau Reuters zijn in verband met de affaire al meer dan tien leidinggevenden op non actief gesteld. Bild am Sonntag wist gisteren te melden dat het VW-bedrog al dateert van 2008, toen bleek dat de nieuwe EA 189 dieselmotor niet voldeed aan de strenge uitstootnormen in de Verenigde Staten. Het concern had op dat moment al veel geld gestoken in de ontwikkeling van deze schone dieselmotor die niet alleen bestemd was voor miljoenen Volkswagens, maar ook voor andere merken binnen het concern als Audi, Skoda en Seat.

VW bevestigt de berichtgeving, maar wil nog niet verder ingaan op de vraag wie de opdracht heeft gegeven om te sjoemelen.

Intussen probeert bondskanselier Angela Merkel de schade voor het ‘merk Duitsland’ zoveel mogelijk te beperken. Voor de Duitse radio zei ze dit weekeinde ervan overtuigd te zijn dat Duitsland zijn goede naam als zakenpartner zal behouden.

Volkswagen zelf bood gisteren in een aantal zondagskranten een paginagroot excuus aan. „Eigenlijk had hier een felicitatie moeten staan wegens de vijfentwintigste verjaardag van de Duitse hereniging. (...) Eigenlijk hadden we hier onze dank willen uitspreken voor het vertrouwen van de consument. (...) Maar nu zouden we slechts een enkele zin willen zeggen: We zullen alles doen om jullie vertrouwen terug te winnen.”