Major Lazer op de autopilot, de techniek doet al het werk

Wie is Major Lazer – man, collectief, cartoon? Een feestavond in de uitverkochte Heineken Music Hall, Amsterdam, gaf zaterdag geen antwoord op de vraag. In naam is Major Lazor een ‘elektronische dance-act’, opgericht door handige jongen Diplo. Diplo produceert hits voor sterren als Justin Bieber en Ariana Grande. En Diplo tourt, met hulp van opruiende danseressen en stoere maar inwisselbare spreekstalmeesters.

Binnen de dance is Major Lazer een van de weinigen die muziek live aantrekkelijk presenteert. In de HMH stond een afgeslankte versie van de spectaculaire show die pas Lowlands afsloot. Major Lazer hield het kort, en speelde op automatische piloot. De muziek bestond uit metalig klinkende Jamaicaanse ragga en dancehall, als ondergrond voor een eindeloze reeks citaten. Als een op hol geslagen jukebox vuurde Diplo fragmenten op de zaal af – van oude hiphop van House of Pain, tot Tove Lo en Mø; kortademig en willekeurig. Visueel werd dynamiek gesuggereerd door flitsende led-schermen en knieheffende cheerleaders. Spreekstalmeester van dienst, Walshy Fire, verzorgde de publieksparticipatie: een zwaai-je-T-shirt-moment en verscheidene springmomenten. De zaal deed braaf mee in een show die zonder opbouw doorraasde. Op het toneel werd niet live gezongen en nauwelijks live-gespeeld; Diplo zelf zwaaide met een vlag of paradeerde rond in Ajax-T-shirt. Het is de techniek die hier het werk doet.