‘Het pianorepertoire is benijdenswaardig gigantisch’

Wordt het klassieke repertoire steeds smaller? Niet als het aan pianist Joseph Moog (27) ligt: hij zoekt vergeten repertoire en wil de luisteraar verrassen.

Pianist Joseph Moog: deze week Foto Paul Marc Mitchell

Tastbaar bewijs van de verfrissend avontuurlijke geest van Moog (27): zijn recente cd-opnamen. Rachmaninovs befaamde Derde pianoconcert koppelt hij aan Rubinsteins ooit beroemde, nu totaal vergeten Vierde pianoconcert. Het geliefde Pianoconcert van Grieg krijgt gezelschap van het Pianoconcert in e van Moszkowski. Op zijn debuut in de serie Meesterpianisten speelde Moog eerder deze maand ook onbekend repertoire van bekende componisten.

Om zijn muzikaliteit, virtuositeit én (her)ontdekkingswerk werd Moog net tot Young Artist of the Year uitgeroepen door muziektijdschrift Gramophone. Zijn beide ouders zijn musici, vrienden namen vaak oude en obscure plaatopnamen mee waar de jonge pianist gretig mee aan de haal ging.

Het pianorepertoire is benijdenswaardig gigantisch, vindt Moog. „Andere instrumentalisten dromen van onze mogelijkheden. Ik ziet het daarom als mijn plicht ten onrechte verwaarloosd werk opnieuw w te laten klinken. Toen de componist zijn muziek schreef, bepaalde hij ook niet wat wel en niet beroemd zou worden.”

Moog opende zijn Meesterpianistenrecital onlangs met de Fantasia van Beethoven. „Een onbekend stuk dat hooguit wel eens als opvulling wordt gebruikt. Maar ik wilde er mee openen: je hoort de improvisator Beethoven aan het werk en het is harmonisch heel interessant. Beethoven bouwde met kleine motieven enorme structuren. Met het materiaal van deze fantasie had hij zo nóg 32 pianosonates kunnen schrijven.”

Bekender terrein vormt Mozarts Pianoconcert KV.488, waarmee Moog deze week op tournee gaat met de philharmonie zuidnederland. „Maar dit is mijn favoriete Mozartconcert”, verdedigt hij. ,,De instrumentatie met twee klarinetten geeft een intiem geluid waar ik als pianist de juiste kleur bij moet vinden. Natuurlijk is het een overbekend meesterwerk, maar dan is het taak om terug te reizen in de tijd en de spontaniteit en revolutionaire gekte van Mozart als nieuw overbrengen op het huidige publiek.” Tegelijkertijd, zegt hij, moet je de speelstijl en de oertekst nauwkeurig respecteren. „Dat is een spagaat waar ik me vaak in bevindt.”

Moog mag jong zijn, zijn carrière begon al op 12-jarige leeftijd met een professioneel debuut in Rio de Janeiro. Het reizen heeft hem sindsdien snel volwassen gemaakt. „Het structurele alleen zijn, in vliegtuigen en in hotels, doet iets met je ziel. Ik begrijp de muziek die ik speel met behulp van die eenzaamheid nu nog veel beter. Maar ik vind het niet erg, het past bij mijn beschouwelijke karakter.”