Beste lezer,

Het gebeurt niet zo vaak dat nrc.next op deze plek ruimte maakt om over zichzelf te berichten. Maar er is dan ook belangrijk nieuws in ons eigen huis. Deze week lanceren we de nieuwe nrc.next, een grondig vernieuwde en veel completere versie van deze krant, én een nieuwe nrc.nl de week daarna. Op 8 oktober verschijnt voor het eerst de nieuwe versie van nrc.next. Veel lezers hebben de voorbije tijden te kennen gegeven dat ze de innovatie, helderheid, aandacht voor vormgeving en beeld en vooral de creativiteit van nrc.next heel erg konden waarderen, maar dat de dunne krant net te weinig aan de nieuwsbehoefte beantwoordde. Daarom hebben we besloten nrc.next uit te bouwen tot een complete ochtendkrant, die dagelijks in twee katernen zal verschijnen.

Het eerste katern gidst de lezer in wat er echt speelt in Nederland en de wereld, met eigen onderzoeksnieuws, achtergronden die verrassen en aan het denken zetten en stukken die uitnodigen om een eigen mening te vormen. Hier vindt u dus politiek, binnenland, buitenland, economie, wetenschap, sport en opinie. Hier leest u ook elke dag onze beste nieuwscolumnisten, afwisselend Tom-Jan Meeus en Jutta Chorus. Hier vindt u onze dagelijkse factcheck, al jaren een van de meest gelezen rubrieken van de krant, en natuurlijk ook de vertrouwde ‘In Beeld’.

Het eerste katern kijkt naar de wereld, het tweede naar jezelf. Het eerste wil informeren, het tweede inspireren en betekenis geven aan het leven. Hier vindt u cultuur, gezondheid, eten, techniek, persoonlijke interviews en de pennen van onder anderen Marcel van Roosmalen, Ellen Deckwitz, Janneke Vreugdenhil en Arjen van Veelen, en weer: ruime aandacht voor beeld.

Kortom, we maken een ochtendkrant die u wil informeren en inspireren.

Nog meer nieuws. Op 13 oktober lanceren we onze nieuwe site. Onze ambities zijn hoog: de beste journalistieke site van Nederland maken, waarop we naast het belangrijkste nieuws ál onze NRC-journalistiek helder, toegankelijk en overzichtelijk presenteren. Een site die voor elke lezer, maar in eerste instantie voor de NRC-abonnee, een betrouwbare gids moet zijn in de jungle van het nieuws, met diepgravende analyses en scherpe commentaren, met tegendraadse columns, met opmerkelijke opiniestukken en met uitstekende foto’s. Een site die inzicht en overzicht biedt, die diep graaft en breed kijkt. Een site ook met intelligente verstrooiing. En vooral: een site die de lezer helpt zijn mening te vormen en te geven over de onderwerpen die ertoe doen.

Of we daarin slagen, moet u beoordelen. Maar ik kan wel zeggen dat wij hier op de redactie bijzonder verguld zijn met het resultaat. Nooit beschikten we over zo’n krachtig platform om onze journalistiek wereldwijd te verspreiden en zoveel lezers te bereiken. Daarenboven is de nieuwe site, of je die nu op de computer, een tablet of je telefoon raadpleegt, veel meer dan zomaar een nieuw verspreidingskanaal. De site laat ons toe om onze journalistiek, waar nuttig, prettig of nodig, te verrijken met video’s, geluidsfragmenten, interactieve infographics, originele documenten, animaties en archiefstukken. Zo krijgen we de mogelijkheid om verhalen op een andere manier te vertellen. En kunnen we, nog veel meer dan tot nu toe het geval was, onze journalistiek op andere momenten publiceren.

Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Daarom is toegang tot de site betaald. Het spreekt voor zich dat u als abonnee van nrc.next gratis toegang heeft. Niet-abonnees nodigen we uit hun mening te vormen over NRC via een ‘zuiver’ digitaal abonnement. Ze kunnen dat vanzelfsprekend combineren met een abonnement op een van de kranten. De lezer die nog geen abonnee is, krijgt de eerste paar stukken per maand van het huis. Daarna wordt hij, net als u dat al bent, uitgenodigd abonnee te worden.

De nieuwe nrc.next en de nieuwe site getuigen van het geloof van de redactie in grondige, gedegen en genuanceerde journalistiek. Of we deze journalistiek op papier dan wel digitaal verspreiden, op een mobieltje of op een desktop, doet er intussen veel minder toe. De meeste nrc.next-lezers verkiezen overigens een combinatie van papier en digitaal.

Hoe zien we u dan als lezer? Dat werd al in 1970 in de ‘Beginselen’ van NRC uitstekend geformuleerd: we richten ons ‘tot een publiek dat bereid is om na te denken’, ‘dat we geen meningen willen opdringen’, ‘dat we met vraagtekens willen confronteren die de lezers tot nadenken zullen prikkelen’, ‘waarbij we hen kennis laten maken met maatschappelijke stromingen en gebeurtenissen waarmee zij – of wijzelf – het misschien helemaal niet eens zijn’. We kunnen het 45 jaar later niet beter formuleren.

Peter Vandermeersch

hoofdredacteur

Met alle reacties op de nieuwe site en nrc.next bent u welkom op petervandermeersch@nrc.nl

Heeft u hulp nodig om toegang te krijgen tot nrc.nl op uw computer of telefoon? Bel onze klantenservice op +31 (0)88 – 572 0 572 (werkdagen van 08:00 tot 19:45 uur en zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur)