VW werkt ‘keihard’ aan onzekere oplossing

Volkswagen belooft updates voor miljoenen verdachte dieselauto’s. Een adequate oplossing zal echter nog maanden vergen.

Nog maar een paar dagen en dan moet VW een remedie presenteren voor dieselgate. Om de door de Duitse overheid opgelegde deadline van 7 oktober te halen „werken we nu keihard onder hoge druk”, schrijft VW in een persbericht onder de kop Wir werden keine Zeit verlieren.

Bijna twee weken na het uitbarsten van dieselgate – er is geknoeid met de software van testauto’s om Amerikaanse emissienormen te halen – slaagt VW er niet in de crisis te bedwingen die al 40 procent van de beurswaarde deed verdampen. De koers blijft dalen en dreigt onder de 100 euro te zakken. Begin september was dat nog 167 euro.

De autofabrikant belooft softwareupdates voor verdachte personenwagens – 5 miljoen VW’s en zo’n 6 miljoen Audi’s, Seats en Skoda’s die dezelfde motor hebben. Sinds gisteren kunnen klanten op info.volkswagen.de opzoeken of hun auto ‘besmet’ is . Ook 160.000 Nederlandse auto’s moeten naar de garage om hun dieselmotor te laten patchen. Als ze dat tenminste willen; het is moeilijk om autobezitters te dwingen tot een update van een auto die volgens de Nederlandse regels rond mag rijden.

Bovendien is er nog geen zekerheid hoe die update zou moeten werken zonder al te zeer in te grijpen in de rijeigenschappen. Aanpassing van het motormanagement heeft gevolgen voor brandstofgebruik, vermogen en onderhoudsintervallen. Dat moet getest worden en dat kost tijd. Tijd die VW niet heeft, want de claims stapelen zich op.

Het totaal aan claims zou op kunnen lopen tot 18 miljard dollar, becijferde Bloomberg. In de VS zijn tegen VW bijna 200 rechtszaken aangespannen, in 37 verschillende staten. En al voldoen de besmette dieselmotoren aan Europese emissienormen, veel autobezitters zijn bang voor een lagere restwaarde. Zo’n duizend Nederlandse automobilisten zouden zich hebben aangesloten bij een snel in het leven geroepen stichting Volkswagen-Audiclaim die 800 miljoen euro eist.

Naast boze overheden, klanten en aandeelhouders wacht VW de economische schade: het gedeukte imago van ’s wereld grootste autofabrikant. Dieselgate heeft een uitstraling op de hele Duitse autoindustrie, waar zo'n 750.000 mensen werken. Ook andere merken zullen zich moeten aanpassen als Europa strengere emissieregels invoert en betere testmethoden eist.

VW heeft wel schuld bekend – in de bloemrijke woorden van de Amerikaanse VW-baas Michael Horn: „We totally screwed up” – maar zegt nog maanden nodig te hebben wie er daadwerkelijk achter de frauduleuze software zat. De voormalige VW-topman Martin Winterkorn – hij stapte vorige week op – wordt niet strafrechtelijk vervolgd, in tegenstelling tot eerdere berichten.