Nu weet u echt alles over uw VW

Foto Julian Stratenschulte/EPA

“Hé pap, je rijdt echt een stuk zuiniger dan gisteren!” Je zou ‘m achter het behang plakken, dat grappig bedoelde jochie in de nieuwe Volkswagenreclame. Zo’n betwetertje dat z’n vader achtervolgt met papa’s telefoon waarop de VW App draait. Om de prestaties van de auto op afstand te kunnen volgen, van brandstofgebruik tot laatste parkeerplek.

Het toeval houdt ook wel van een grapje. Tijdens de reclamecampagne voor de VW-app (slogan: “Nu weet u echt alles over uw Volkswagen”) belandt het grootste autoconcern ter wereld in het dieselschandaal. Minstens elf miljoen recente VW’s, Audi’s, Seats en Skoda’s draaien op aangepaste software: op de testbank speelt de clean diesel mooi weer, op de weg blaast hij meer troep uit.

VW-techneuten hackten het motormanagement van hun testauto. Als een chiptuner dat doet is het niet verboden, als een autofabrikant zo de emissienormen omzeilt wel.

Al bijna begraven

Het bedrog hakt erin. De Duitse pers heeft VW al bijna begraven en kopt met Selbstmord en Gegen die Wand. Maar het bedrijf heeft ergere imagocrises overleefd. Om er maar één te noemen: Adolf Hitler legde de eerste steen voor de VW-fabriek en maakte een proefrit in die oer-Kever.

Bij dat oorlogsverleden staan de meeste VW-bezitters niet meer stil. Zoals ze zich ook weinig van het bedrog van de emissienormen aan zullen trekken. Ondanks die Clean Diesel, BlueMotion- of GreenLine-sticker vinden ze het belangrijker dat de auto Het Doet en z’n restwaarde houdt. Ze zullen zeker niet in de rij staan om hun pittige diesel te laten downtunen.

De auto is voor veel mensen de duurste aanschaf van hun leven (na het koophuis). Een brok technologie waarmee je een jarenlange relatie aangaat. Ik ken mensen die hun auto een koosnaam geven. Soms, na een lange vakantierit, klop ik bemoedigend op de motorkap van mijn Passat (geen fraudegeval). Alsof de auto mij thuisbracht, in plaats van andersom.

‘Blue thinken’

Dat die trouw tokkelende TDI-motor meer vervuilt dan het etiket belooft is teleurstellend. Het zal voor veel automobilisten geen reden zijn om de relatie te beëindigen – zoals je ook niet de deur uitrende toen je erachter kwam wat je partner in het doucheputje achterlaat.

De VW App is een poging om de relatie tussen auto en bestuurder te verdiepen. Je trouwe vriend, altijd bij de hand. De app leert je ook blue te thinken: “Think Blue belichaamt Volkswagens doel om milieuvriendelijke producten en oplossingen te ontwikkelen (…) meer verantwoordelijkheid op de weg en meer milieubewust zijn – niet alleen in onze auto’s, maar overal en iedere dag.”

En dan zeggen ze dat Duitsers geen gevoel voor humor hebben.