Naar de Kamer met een vliegtuigmotor in de hand

De Tweede Kamer wordt dagelijks overspoeld door zakenmensen. Wie zijn het en wat willen zij?

Wie Hanjo Redel

Is voorzitter ondernemingsraad KLM

Leeftijd 60

Wanneer dinsdag 29 september

Foto David van dam

U stond dinsdag in het Tweede Kamergebouw met een model van een vliegtuigmotor in uw hand. Waarom?

„Ik heb samen met een aantal andere leden van de ondernemingsraad een petitie aangeboden aan de Kamercommissie Infrastructuur en Milieu. De petitie heette ‘Geen zand maar olie in de banenmotor voor Nederland!’, vandaar de modelmotor. Aanleiding voor de petitie was het debat over de luchtvaartnota deze week. Wij maken ons zorgen om de enorme hoeveelheid regelgeving vanuit Nederland en Europa voor de luchtvaart, de ongelijke concurrentie vanuit bijvoorbeeld de Golfstaten en de kosten die de luchtvaart in Nederland met zich meebrengt. Per passagier wordt nog minder dan 3 euro verdiend!”

Wat wilt u dat de Kamer daaraan gaat doen?

„We vragen drie dingen: een gelijk speelveld met luchtvaartmaatschappijen van buiten de EU, een structurele verlaging van de kosten voor de luchtvaartmaatschappijen op Schiphol en minder regeldruk en kosten uit Brussel. En deze vragen komen niet alleen vanuit de 33.000 KLM-medewerkers, ze zijn in het belang van de hele Nederlandse luchtvaartsector en de Nederlandse economie.”

Waarom trekt u dan niet samen op met andere luchtvaartmaatschappijen? U stond hier alleen met een paar KLM-collega’s.

„Er zijn verschillende initiatieven. Vakbonden voor KLM-personeel zijn hier in uniform naar de Tweede Kamer gekomen, KLM- topman Pieter Elbers en Schiphol-topman Jos Nijhuis hebben gesproken bij een hoorzitting. En Corendon, Arkefly en Easyjet zijn hier ook al langs geweest.”

De luchtvaartsector heeft zijn zegje dus al gedaan. Wat voegt jullie petitie nog toe?

„Wij staan hier in het bijzonder namens de 33.000 KLM-medewerkers. We moeten namelijk pijnlijke maatregelen gaan nemen, waarbij het niet is uitgesloten dat we niet alle collega’s kunnen herplaatsen binnen KLM. We zijn bereid die maatregelen te nemen, maar we hebben wel hulp nodig vanuit de wet- en regelgeving. Als het kabinet iets doet, kan dat een positieve bijdrage leveren aan de werkgelegenheid.”

Heeft u hier vaker gestaan?

„Twee jaar geleden hebben we ook een petitie aangeboden, toen tegen de vliegtaks. Toen stonden we met acht bussen collega’s op het Plein, dit keer doen we het op een meer bescheiden wijze.”

Petities in ontvangst nemen is routinewerk voor Kamerleden. Heeft zo’n petitie wel zin?

„Die vliegtaks is toen niet ingevoerd. En ik merkte net aan de Kamerleden dat de genoemde problemen bekend voorkwamen, dus hopelijk worden deze naar voren gebracht in het Kamerdebat.” Hebben jullie lang gebrainstormd over de modelmotor?

„Nee, dat idee ontstond spontaan. Er zit heel veel inventiviteit bij onze collega’s. Je moet een eye-catcher hebben bij zo’n petitie.”