Lesroosters gooi je niet ‘even’ om

De NS riep gisteren scholen op hun lesroosters aan te passen om zo overlast in de spits terug te dringen. Tevergeefs, zo blijkt.

Scholen zijn niet bereid hun lesuren aan te passen om het tekort aan treinen op te lossen. Zij voelen zich niet verantwoordelijk voor de drukte in de spits. „In principe is dit niet ons probleem”, zeggen diverse onderwijsorganisaties. De Nederlandse Spoorwegen (NS) riep gisteren scholen en hogere onderwijsinstellingen op hun lesuren meer te spreiden. Als dat niet gebeurt, voorziet NS-topman Roger van Boxtel volgend jaar overvolle treinen tijdens de spits. Er zijn al nieuwe treinen bijbesteld, maar die worden pas geleverd nadat de oude treinen buiten gebruik zijn. „Het is onvermijdelijk dat we een korte periode krijgen waarin het dringen wordt als we allemaal op hetzelfde tijdstip beginnen en naar huis willen”, zei Van Boxtel.

Niet om zeven uur pas thuis

Scholen zeggen dat zij het probleem niet kunnen verhelpen. Volgens de VO-raad, koepelorganisatie van middelbare scholen, is het aantal scholieren dat gebruik maakt van de trein „verwaarloosbaar”. Studenten gaan vaker met de trein. Maar ook de MBO-raad en de Vereniging Hogescholen zeggen niets te kunnen doen. „Scholen kunnen niet voor een half jaar even de roosters omgooien, zo makkelijk is dat niet.”

Onderwijsinstellingen bevestigen dit. „Onze gebouwen zitten echt te vol”, zegt het ROC Tilburg (7.000 studenten). „Als wij niet om kwart over acht beginnen, leveren we capaciteit in. Dan staan onze gebouwen een uur langer leeg”, zegt een woordvoerder. En als de lessen verschuiven naar het eind van de middag? „Dan moeten we tegen leerlingen en ouders zeggen dat zij voortaan pas om zeven uur thuis zijn. Dat willen ze niet.” Volgens de woordvoerder willen leerlingen en ouders „normale schooltijden”.

Bovendien zou het probleem van de volle treinen dan naar de avondspits verschuiven, zegt een woordvoerder van het ROC Amsterdam (26.000 studenten). „Als je ‘s ochtends later begint, verplaats je het probleem naar de avond.”

Hogeschool Windesheim (21.000 studenten) probeert haar lesuren wél al te spreiden in de ochtend. Het rooster is zo gemaakt dat studenten verdeeld over de eerste drie uren van de ochtend beginnen. „We vinden het belangrijk om de drukte in de spits te kanaliseren”, zegt een woordvoerder.

Hogeschool Rotterdam (34.000 studenten) probeert leerlingen juist zo vroeg mogelijk naar school te krijgen. „Die randen van het rooster, aan het begin van de ochtend en het eind van de middag, willen wij meer benutten”, zegt de woordvoerder. „Dat zijn de momenten waarop we de contacturen tussen student en docent inplannen. Wij hebben die uren gewoon nodig om goed onderwijs te geven.”

Minister Jet Bussemaker (Onderwijs, PvdA) zei gisteren dat het onderwijs om tafel moet gaan zitten met de NS om te bekijken hoe zij elkaar kunnen helpen. Vorig jaar werd al een onderzoeksgroep ingesteld die nagaat hoe de spits in het openbaar vervoer kan worden ontlast. Later dit jaar verschijnt daarover een rapport.

Scholen geven alvast aan dat zij het niet als hun taak zien om het treinentekort op te lossen. „Wij zijn geen eigenaar van dit probleem”, aldus de Vereniging Hogescholen. „De capaciteit van de NS is een probleem van de NS”, vindt de woordvoerder van ROC Tilburg. „Moeten ze maar een treintje extra inzetten.”