Deze ‘vrienden’ beïnvloeden jouw consumentengedrag

Foto iStock

Ineens was het er: het Hoxton Hotel. Niemand had de komst van de Londense hotelketen aan de Herengracht zien aankomen, maar een paar dagen na de opening was heel jong en hip Amsterdam er al geweest. Hoe werd het hotel binnen zo korte tijd zo bekend? Het antwoord: influencers.

Influencers zijn mensen. Mensen die hun dagelijks leven delen via foto’s op Instagram en daarmee, bewust of onbewust, het consumentengedrag van hun volgers beïnvloeden. Die kopen dezelfde kleren en gaan naar dezelfde koffietent. Influencers influencen.

Hashtag hotspot

De Amsterdamse Iman Whitfield (24) heeft een paar duizend volgers op Instagram. Vooral jonge meisjes van een jaar of zestien, zegt ze. Ze merkt dat ze invloed heeft: als ze een foto online zet met een bepaalde zonnebril op, ziet ze die zonnebril de dagen erop voorbij komen op de neus van haar volgers.

Wat Whitfield toont op Instagram:

Af en toe krijgt Whitfield een paar schoenen toegestuurd, of een spijkerbroek. Die mag ze houden, in ruil voor een foto met vermelding van het merk. Ze is niet de enige. Influencers sporten voor niks in de hotste sportscholen en lopen rond in de hipste kleren, in ruil voor een post op Instagram. Influencers drinken gratis cocktails in een nieuwe bar. Hashtag hotspot.

Merken willen vrienden

Promotie via influencers wordt in Amsterdam steeds populairder. “Merken willen geen postercampagne meer, of een BN’er als ambassadeur”, zegt Coco Padding (25), art director bij reclamebureau PUP Creative Agency en verantwoordelijk voor de campagne rond het Hoxton Hotel.

“Merken willen vrienden.”

Die vrienden zijn influencers. “Gewone mensen die door anderen als connaisseur worden gezien op het gebied van mode en stijl”, zegt Padding. Het vriendinnentype, niet Doutzen Kroes. ‘Oprecht’ is het codewoord:

“Zodra het de zweem krijgt van nep, ben je als influencer niet meer geloofwaardig. Een goede influencer is oprecht geïnteresseerd in de dingen waar hij naartoe gaat, en vindt de dingen die hij post oprecht leuk.”

Hoewel een succesvolle strategie, blijft het influencersmodel een typisch Amsterdamse aangelegenheid. Daar zijn de meeste merken gevestigd, heb je sneller connecties met de media- en modewereld en zitten meer oppervlakkige mensen, aldus de Haagse blogster Florine Duif (27):

“Waarschijnlijk zijn we in Den Haag en Rotterdam gewoon te oprecht om goede influencers te zijn.”

Events en weekenden

Het Hoxton Hotel kwam naar Amsterdam met het doel om geliefd te worden onder locals. Padding zette met PUP een campagne op die geheel zou drijven op influencers. Amsterdamse partners als Elle, filmbedrijf 100% Halal en sportschool Vondelgym werden in de arm genomen. Zij organiseerden de week voor de opening elk een eigen event in het hotel, en brachten daardoor hun eigen schare aan influencers met zich mee.

Twitter avatar BASVANSCHAIK Bastiaan van Schaik Elle Magazine party launching their September issue at the Hoxton #gaylife #summer #noholiday @ The… https://t.co/jwII5qi2TL

Elle Magazine party launching their September issue at the Hoxton #gaylife #summer #noholiday

A photo posted by Bastiaan van Schaik (@basvanschaik) on

En dan was er nog het influencersweekend. Twee dagen en twee nachten opende het hotel speciaal voor hen haar deuren. Drank, eten, feest en slaapkamers – alles gratis. Regisseur Jeroen Houben was er ook bij:

Twitter avatar JeroenHouben Jeroen Houben Als er nu een bom op het Hoxton hotel zou vallen is Amsterdam in één klap al z’n young influentials kwijt.

Resultaat: het hotel floreert op Instagram en de naam Hoxton gonst door de stad.