De muze is een hond

In artistieke dierenbladen vieren vormgevers de liefde tussen mens en dier.

Een nieuwe beweging in bladenland: independent magazines over huisdieren. Cat people uit Australië gaat over katten, kunstenaars, fotografie en design. Puss Puss komt uit Londen en heeft ook louter de kat als leidraad, Agapornis uit Barcelona belicht alle huisdieren, voor Four&Sons uit Australië is de hond het uitgangspunt, net als voor The Printed Dog uit Californië. Pet People uit Zweden viert de relatie tussen mens en dier. Het zijn kunstzinnige uitgaves van de hand van grafisch vormgevers, illustratoren en fotografen: stedelijke bohémiens die hun eigen huisdieren in het creatieve proces een gewichtige rol toebedelen. ‘Jonas the bird’ heeft zijn eigen instagramaccount en ‘uglycutiepuppy’ ook.

Dierenbladen

Opvallend is de gedeelde verontwaardiging van dit internationale gezelschap creatievelingen over de online liefhebberij om huisdieren tot clowns en schattige knuffels te degraderen. Deze bladen willen door middel van een artistieke zoektocht juist licht werpen op „de mysterieuze uniciteit van ieder dier”. Puss Puss ziet een rol voor katten weggelegd als muzen voor hedendaagse ontwerpers en vormgevers. Four&Sons ziet dat in honden: „Door de geschiedenis heen hebben honden ontelbare rollen gehad, van legerkameraden tot wandelgezelschap, wij willen ‘muze’ aan die lijst toevoegen”, staat op hun website. ‘Muze’ zijn de dieren ook voor fotograaf Hilda Grahnat en grafisch vormgever Linnea Paulsson, de makers van Pet People, een publicatie met aandoenlijke dubbelportretten van mens en dier. Per editie staat een stad centraal. Malmö bijt het spits af.

Waarom huisdieren artistiek interessant zijn? „Het is een reactie op de stroom oppervlakkige beelden en informatie waaraan we dagelijks worden blootgesteld”, laten Grahnat en Paulsson weten vanuit Göteborg, „de vluchtigheid daarvan”. „We snákken naar iets met meer inhoud en een diepere waarde.”

In december verschijnt hun tweede uitgave: ‘Huisdiermensen in Berlijn’.