Waarom streamen in Nederland populairder is dan in de rest van Europa

Foto Bloomberg

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat Netflix zijn intrede deed in Nederland. Inmiddels zijn er zo’n 1,3 miljoen mensen met een abonnement op de digitale streamingdienst, berichtte onderzoeksbureau Multiscope gisteren. Nu zwicht ook de rest van Europa langzamerhand voor de abonnementen van video-on-demand aanbieders.

De dataliefhebbers van Statista hebben voor het eerst de Noord-Amerikaanse en de Europese markt van subscription-video-on-demand (SVoD) naast elkaar gelegd. Eén ding is duidelijk: Netflix is overal marktleider. Drie opvallende zaken:

1. Streamen is in Nederland populair

Nederland heeft relatief gezien meer SVoD-aansluitingen dan de rest van Europa. Meer zelfs dan in grote landen als Frankrijk en Duitsland, die een lange traditie hebben van nationale omroepen (in Duitsland de ARD en de ZDF, in Frankrijk France TV en Radio France). Die omroepen vragen publieke zendkosten, waardoor mensen minder snel geneigd zijn over te stappen naar betaaltelevisie. Grote uitzondering is het Verenigd Koninkrijk, waar ondanks de aanwezigheid van de BBC veel mensen in het bezit zijn van een dienst als Netflix, Amazon Prime Instant Video of Now TV (van Sky).

Een andere - veel simpelere - uitleg voor de populariteit in Nederland is volgens woordvoerder Joris Evers van Netflix:

“Netflix is in Nederland een jaar eerder begonnen dan in Frankrijk en in Duitsland.”

Nederland dankt het grote aantal SVoD-aansluitingen vooral ook aan de forse stijging in het afgelopen jaar. Grote zendermaatschappijen als de NPO, RTL en SBS zijn ook programma’s gaan aanbieden op het internet en dat heeft tot meer abonnementen geleid.

2. In het Verenigd Koninkrijk willen ze er wel voor betalen

In het Verenigd Koninkrijk geven mensen het meeste geld uit aan streamingsdiensten.

En dat terwijl het maandelijkse bedrag voor de grootste aanbieder Netflix daar gemiddeld zelfs net iets lager ligt dan in Nederland. De prijzen van andere aanbieders kunnen wel hoger uitvallen vanwege de sterke pond, aldus woordvoerder Tobias Bohnhoff van Statista. En ook de lokale gewoonten van consumenten spelen een belangrijke rol, zegt Evers van Netflix. Zo hebben de Britten dankzij het grote aanbod vaker meerdere abonnementen en zijn ze loyaler aan contracten. Met name de combinatie van Netflix en Amazon Prime is bijzonder populair.

3. In Nederland kijken heel veel jonge mensen

In ons land ligt het percentage van personen tussen de 16 en 24 jaar dat naar SVoD kijkt boven het Amerikaanse én het Europese gemiddelde.

Dat valt deels te verklaren door ons internetgebruik: het aantal Nederlanders dat dagelijks op het internet zit, lag vorig jaar bijna 20 procent hoger dan het gemiddelde van de Europese Unie. Een andere verklaring is dat de Amerikaanse markt al veel verder ontwikkeld is omdat SVoD daar langer bestaat, zegt Bohnhoff van Statista. Streaming is er meer ingeburgerd. In het grootste deel van Europa zijn de SVoD-aanbieders pas van de laatste twee jaar. Bohnhoff:

“Daarom wordt de Europese markt nog gedomineerd door zogenaamde early adopters. Dat zijn vooral jongeren die zijn geboren in het digitale tijdperk.”