Column

Tante Gerda op Facebook, deal with it

Rolinde Hoorntje spot trends en tipt. Deze week: de dancescene wordt opgepikt door de massa en daar maken blogs zich druk over.

Celebrity gaat clubben. Dat is zo logisch als Kendall Jenner in bikini, Katy Perry met een neonpruik en Kate Moss die door een cokepiste stuift op de koffietafel. Maar als Claire Danes (36) de Berlijnse club Berghain aandoet, is het ineens wereldnieuws, bleek afgelopen week. In de talkshow van Ellen DeGeneres praat de Homeland-actrice de comédienne bij over haar nieuwe hobby. „Berlijn is geweldig. Ze hebben daar een club die wereldwijd bekend is, Berghain. Wat je moet doen is zondagmiddag gaan. De laatste keer dat ik ging was het fetisjweekend: mensen droegen zwart of helemaal niks. Daarna gingen ze op maandagochtend meteen door naar hun werk. Het was intens.”

DeGeneres slaakt wat gilletjes van afschuw, start een hoog tempo trancenummer in en vraagt verwilderd ‘schenken ze daar ook alcohol?’

Ze sluit af door Danes een neonkleurige fake fur BabyBjörn-draagtas met flikkerlampjes mee te geven. Gevolg: een bescheiden viral. De video is nu bijna 500.000 keer bekeken op EllenTube, het kindvriendelijke YouTube-kanaal van DeGeneres.

Ingewijden vielen over elkaar heen om te melden dat het nu toch echt over was met de Berghain. Muziekblogs haastten zich de video te plaatsen met wat ‘duiding’.

Het is een beetje als op Facebook: je dacht een vrije zone te hebben gevonden om jezelf te zijn, interesses te delen en indruk te maken totdat tante Gerda binnenkwam.

En, nee als jij heel serieus bent over je ravehobby wil jij niet dat mensen ‘haute couture’ verwarren met de festivalcollectie van de H&M. Danes haar beschrijvingen kloppen redelijk, al wordt er in de Panoramabar doorgaans geen hiphop gedraaid; DeGeneres slaat de plank volledig mis. Op de redactie moeten er koppen sneuvelen van degene die foute trance verwart met techno en het duistere interieur van de Berghain met beelden van groene ‘reuzenlazers’.

Waarom is het zo belangrijk voor danceblogs om het verschil te benadrukken tussen goed en fout, tussen ‘mainstream’ en ‘underground’? Deze week verschenen ook overal interviews met Disclosure waarin de broertjes moesten vechten tegen het stigma van ‘sell out’ omdat ze opschuiven van clubmuziek richting ‘mainstream’. Amerika is klaar met EDM en voor ‘echte techno’ concludeerde een Thump-journalist bij een Instagram-foto van een stel dat was betrapt op rimmen op EDM-festival Tomorrowland. Niet het feit dat hij zijn tong in haar anus stak was ‘fout’, dat gebeurt in de Berghain ook, maar het feit dat het op een ‘mainstream’ festival gebeurde. Het heeft iets kinderlijks. In elke scene heb je innovators, early adopters en de massa. Als danceblogs zich daar nou niet meer over opwinden is de scene de schoolpleinfase eindelijk ontgroeid.