Noord/Zuidlijn rijdt misschien pas later dan 2017

De kans dat de metro écht gaat rijden per oktober 2017 is nog maar 5 procent. „Er zijn nog veel risico’s.”

De lange roltrappen staan klaar, de muren zijn bedekt met brandwerende tegels en de rails op het 22 kilometer lange traject zijn zo goed als af. Maar wie denkt dat het met de afbouwfase van de Noord/Zuidmetrolijn nu zo gepiept is, heeft het mis. Sterker: de kans de geplande start in oktober 2017 te halen, is maar 5 procent.

Dat komt doordat er nog veel risico’s zijn. In deze laatste fase draait het vooral om de ICT, de techniek die de metro’s moet laten rijden. Het risico dat het Centraal Station instort is voorbij, maar er kunnen nog steeds ongelukken gebeuren in de tunnel tijdens het proefrijden.

Toch laat wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer, VVD ) zich door de lage haalbaarheid niet ontmoedigen, zei hij afgelopen woensdagavond tijdens de presentatie van de risicoanalyse. Het wordt „een Olympische opgave” om de geplande startdatum te halen, maar de strakke planning wordt niet aangepast.

Het vertrouwen van raadslid Bart Vink (Verkeer en Vervoer, D66) is flink gedaald. „Het haalbaarheidspercentage is van 85, naar 50 en nu naar 5 procent gegaan. Bij de vorige rapportage baarde die daling de wethouder grote zorgen, maar als we hem nu moeten geloven is het percentage maar systematiek en moeten we er niet te veel aan wegen.”

Wethouder Litjens zegt dat het percentage plots zoveel lager is omdat in de laatste fase alle risico’s duidelijk te overzien zijn, er meer afhankelijkheden ontstaan tussen de verschillende partijen en omdat de einddatum nadert. Hoe dichter bij de einddatum, hoe minder tijd om tegenvallers op te vangen. Vink: „Ik wil hem graag geloven, maar communicatief is het niet echt handig. We zijn óf de vorige keer op het verkeerde been gezet, óf hij wil nu niet toegeven hoe zorgelijk de situatie is.”

De gevolgen van het faillissement van het technische installatiebedrijf Imtech, een van de onderaannemers, zijn nog niet verrekend in de haalbaarheidskans. Het faillissement van afgelopen augustus heeft wel vertraging opgeleverd, maar of dit ook invloed heeft op de planning is nog niet duidelijk. Ook het faillissement van onderaannemer Oskomera eerder dit jaar zorgde voor opschudding in de planning. Daar werken we zo goed mogelijk omheen, zegt Peter Dijk, directeur Metro en Tram. „Maar het beïnvloedt wel andere werkzaamheden.” Met als gevolg dat bijvoorbeeld de roltrappen al klaar liggen, maar de tegeltjes nog niet.

Tegenover Imtech staat dat het succesvol afronden van de verbouwing op Station Zuid, dat afgelopen zomer vijf weken dichtging om aangepast te worden aan de Noord/Zuidlijn, ook nog niet is meegerekend in die 5 procent. Directeur Dijk: „Dat project had veel risico’s. Als het mis was gegaan, hadden we zeker vertraging opgelopen.”

Wat de precieze opleverdatum zal zijn, blijkt vermoedelijk medio 2016. Dan zijn de belangrijkste stappen van de afbouwfase achter de rug en kan een datum worden vastgesteld. „Maar voor nu”, zegt Litjens, „blijven we vasthouden aan oktober 2017. Dat zijn we verschuldigd aan alle Amsterdammers. Al wordt het ongelooflijk ingewikkeld.”