Maffia licht bloemenhandel op

Deze week werden 48 leden van de ’ndrangheta gearresteerd die handelaren hebben opgelicht op de bloemenveiling van Aalsmeer. Ze deden bestellingen maar betaalden niet.

De bloemenveiling in Aalsmeer, vanochtend. De Calabrese maffia heeft hier vele handelaren opgelicht. Foto Olivier Middendorp

Bloemenexporteur John de Mooij zit achter zijn computer en tikt op het toetsenbord. Terwijl hij via drie beeldschermen de geveilde bloemen in de gaten houdt, belt hij met verschillende klanten in binnen- en buitenland. „Wil je het hebben over die Italiaanse oplichters?” vroeg hij gisteravond een tikkeltje geïrriteerd over de telefoon: „Daar praat ik zo niet over. Kom hier maar heen.”

Hier is in bloemenveiling FloraHolland in Aalsmeer. Terwijl buiten de zon opkomt, scheuren mannen in stalen karretjes vol bloemen af en aan over het asfalt. Vrouwen met dikke handschoenen schikken keurige en kleurige boeketten. Dit is een van de grootste bloemenveilingen ter wereld, goed voor een jaaromzet van 6 miljard euro. Hier werd ook voor tonnen verloren door het werk van oplichters uit Zuid-Italië.

Deze week werden 48 leden van de ’ndrangheta, de maffia uit de regio Calabrië, in Italië gearresteerd. Zij waren actief op de bloemenveiling en lichtten jarenlang tientallen bloemenhandelaren op. Hun methode was simpel: via een aantal kleinere bestellingen wonnen ze het vertrouwen van de bloemenexporteurs. Zodra dat vertrouwen gewonnen was, deden ze een grote bestelling en lieten die onbetaald. 10.000 euro. 100.000 euro. 150.000 euro. In het geval van De Mooij bedroeg de schade enkele tonnen.

En dat terwijl het zulke „gewone mannen” leken, zegt Hans Versteeg, werknemer van bloemenhandelaar De Mooij: „Ze zijn gewoon als jij en ik, je ziet er niks van af.” „Ja, het zijn echt geen Don Corleones ofzo. Ze zijn gewoon heel gewiekst”, zegt collega-bloemenverkoper Kees Breur van Breur Bloemen- en Plantenexport, die een aantal jaar geleden voor 20.000 euro „het schip in ging”. Op het Italiaanse adres van de firma die de bestelling deed, bleek een garagebox te zitten. Volgens buurtbewoners waren verschillende ondernemers al verhaal komen halen.

Volgens Breur, die sinds dertig jaar handel drijft met Italiaanse klanten, is deze vorm van oplichting niet nieuw. De bloemenexporteur wordt, zegt hij, drie keer per maand gebeld door „nieuwe Italiaanse klanten” die bloemen willen kopen. „Ze paaien je met complimentjes en doen dan eerst een aantal kleine bestellingen.” Harm van der Gugten van Barendsen Flowers uit Aalsmeer: „Het contact zoeken begint rond eind mei. En dan werken ze toe naar de grote bestelling van 1 november. Dat is in Italië een nationale feestdag, de dag Allerheiligen, daarvoor hebben ze heel veel bloemen nodig. De meeste bloemenhandelaren weten dat inmiddels, maar soms tuinen er nog mensen in.”

Dat komt, volgens voorzitter Herman de Boon van de Vereniging van Groothandelaren Bloemenkwekerijproducten, door de „relationele sfeer” op de veiling. De Boon: „De handel daar drijft op vertrouwen. Exporteurs vragen niet vooraf een betaling, omdat het contact met de klant zo goed voelt. Daarnaast is de concurrentie moordend. Een bloem is dood zodra je ’m afsnijdt, handelaren zijn daardoor bereid extra grote risico’s te nemen.” De risico’s kunnen volgens De Boon voorkomen worden door bij de online databank van Floridata de klanthistorie te controleren. En door nieuwe klanten te controleren binnen het eigen netwerk.

Bloemenexporteur John de Mooij heeft aangifte gedaan bij de politie en probeert te overleven. Als het aan collega Versteeg ligt, drijft het bedrijf helemaal geen handel meer met Italië. „Ik ga er zelfs niet meer op vakantie.”

    • Martin Kuiper