Is de oorlog tussen Google en Microsoft echt voorbij?

AP Photo/Mark Lennihan)

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De oorlog is voorbij, kopt The Verge. De patentenstrijd tussen Google en Microsoft kwam gisteren ten einde. Dat betekent dat pakweg twintig rechtszaken in de VS en Duitsland stopgezet worden.

De twee techgiganten vechten als sinds 2010 over royalties voor technologie in de Xbox spelconsoles en Motorola smartphones. Dat laatste bedrijf had Google tot vorig jaar in handen voordat het verkocht werd aan Lenovo. Het bedrijf, inmiddels moeten we het Alphabet noemen, behield het gros van de patenten van Motorola.

Of en hoeveel geld handen heeft gewisseld om de strijd tussen Google en Microsoft te bezweren, is onbekend. Uit de gezamenlijke verklaring van beide bedrijven komt naar voren dat de lucht geklaard is en er wordt zelfs gesproken van samenwerkingen.

“Microsoft and Google are pleased to announce an agreement on patent issues. As part of the agreement, the companies will dismiss all pending patent infringement litigation between them, including cases related to Motorola Mobility. Separately, Google and Microsoft have agreed to collaborate on certain patent matters and anticipate working together in other areas in the future to benefit our customers.”

Costco zegt bonjour

Costco gaat vanaf volgend jaar zijn geluk beproeven in Frankrijk, schrijft The Seattle Times. In alle stilte bereidde de warenhuisketen de overstap voor, maar gisteren verbrak het de stilte tijdens een telefoongesprek met investeerders.

De allereerste Costco opent in augustus 2016 de deuren in de Parijse voorstad Villebon-sur-Yvette. De keten schroefde de afgelopen maanden de buitenlandse operaties op, ook al leverde dat minder winst op vanwege de sterke dollar. Toch hoopt Costco het komende fiscale jaar, dat begin september begon, meer dan 32 warenhuizen te openen waarvan er meer dan tien in het buitenland zullen staan. Niet alleen in Frankrijk, maar ook in Spanje en in landen waar al Costo’s te vinden zijn zoals Taiwan en Zuid-Korea.

UPS verzamelt startups

United Parcel Service Inc., oftewel UPS, investeert in de toekomst. En die heeft de vorm van startup Ally Commerce, schrijft The Wall Street Journal. Dit twee jaar oude bedrijf zorgt ervoor dat fabrikanten - klein en groot - websites op kunnen zetten om direct hun producten te verkopen aan consumenten, zonder tussenpersonen.

Volgens de zakenkrant zijn ‘direct-to-consumer online sales’ momenteel de vijf woorden waar retailers warm voor lopen. Consumenten ook want die willen zo min mogelijk betalen voor hun bestellingen. UPS wil hierop inspringen omdat het bedrijf de pakketjes van de fabrikanten direct naar de consumenten wil brengen. Een slimme zet in een land zo groot dat pakketjes soms wel in tien distributiepunten terecht komt om vervolgens door de lokale bezorger naar de volgende bezorger gestuurd te worden.

De aankoop van Ally Commerce past in de strategie van UPS, meldt The Wall Street Journal. De afgelopen tijd kocht het zo’n twintig startups op, waaronder een 3D-printbedrijf, die ervoor moeten zorgen dat het makkelijker, goedkoper en sneller pakketten kan bezorgen voor al hun klanten. Zeker omdat het aantal online bestellingen blijft stijgen.