Magie van de montage

(John Appel, 2015). John Appel geeft in Magie van de montage, die gelijktijdig met de tv-uitzending vanavond in première gaat op het Nederlands Film Festival, een boeiend inkijkje in „de donkere kamer van de documentaire”. Appel doet in voice-over het belang van montage uit de doeken. „Een film wordt drie keer geboren: eerst op papier, dan tijdens het filmen en uiteindelijk in de montage”. Middels interviews met vijf editors probeert hij te achterhalen wat de essentie van montage is. Daarbij gaat het vooral om de ethische aspecten van het vak: welke keuzes maak je? Cruciale begrippen als authenticiteit, eerlijkheid en verantwoordelijkheid passeren daarbij de revue. Appel gebruikt fragmenten uit documentaires die zij monteerden om inzichtelijk te maken hoe die keuzes uitpakken, zo zijn er scènes te zien uit Het nieuwe Rijksmuseum, Ne me quitte pas en twee films van hemzelf, waaronder André Hazes - Zij gelooft in mij. Cutter Gys Zevenbergen vergelijkt zichzelf met een ritmesectie die achterop het podium zit, een pakkende definitie van zijn ambacht. Vrijwel onzichtbaar maar reuze belangrijk.

André Waardenburg