De één krijgt gedoe, de ander groei

Blokker en Action krijgen een nieuwe topman. Waar komen Rob Heesen (ex-Hema) en Sander van der Laan (ex-AH) terecht?

Budgetketen Action opende vorig jaar in totaal 108 nieuwe winkels. Foto ANP Foto’s ANP

De één komt van een warenhuisketen die zwaar onder druk staat (Hema) en stapt over naar een huishoudwarenketen die het minstens zo moeilijk heeft (Blokker).

De ander komt van de grootste supermarktketen van Nederland (Albert Heijn) en stapt over naar de meest succesvolle en snelst groeiende budget-winkelketen van Nederland (Action).

De retailcaroussel zorgt voor verrassende carrièrewendingen. Vandaag volgt Rob Heesen (ex-Hema) Jack Peters bij Blokker op. Peters was zes jaar algemeen directeur maar stapte vorige maand onverwacht op vanwege een „verschil van inzicht” met de directie van de Blokker Holding. Kennelijk stond Heesen al in de startblokken, want al een dag na het vertrek van Peters werd zijn komst aangekondigd.

Sander van der Laan was tot begin dit jaar directeur van Albert Heijn. Hij moest weg vanwege teleurstellende resultaten en – naar verluidt – omdat het hoofdkantoor in Zaandam snakte naar nieuw elan. Van der Laan begint vandaag aan zijn nieuwe baan bij Action. Vanaf januari vervangt hij de huidige topman Ronald van der Mark. Die gaat weg om „na te denken over de volgende stap in mijn carrière, zowel binnen, maar ook zeker buiten het bedrijfsleven”.

Wie zijn Heesen en Van der Laan? En waar komen zij terecht?

Rob Heesen (1971) werkte bijna tien jaar voor Hema en maakte goede én slechte tijden mee. Tot een paar jaar terug werd Hema, onderdeel van de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital, nauwelijks geraakt door de crisis. De warenhuisketen was een icoon in de winkelstraat en had een trouwe schare fans. Door het succes van formules als Action en Flying Tiger kreeg Hema het ruim twee jaar geleden alsnog moeilijk. De omzet dook naar beneden. Over 2014 maakte de warenhuisketen een verlies van 189 miljoen op een omzet van 1,1 miljard euro. Heesen was als directielid onder meer verantwoordelijk voor voeding, inkoop en productontwikkeling.

Voordat Heesen – die levensmiddelentechnologie studeerde aan de Universiteit van Wageningen – bij Hema terechtkwam, deed hij de marketing voor de zoutjes van Smiths (onderdeel van Pepsico) en werkte hij bij drogisterijketen Etos (onderdeel van Ahold) en supermarktketen Super de Boer.

Dan Sander van der Laan (1968). Hij werd lange tijd gezien als de kroonprins van Ahold, waar hij vanaf zijn dertigste werkte – in de voetsporen van zijn vader, die veertig jaar commerciële functies bij het supermarktbedrijf had vervuld. Van der Laan had economie gestudeerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en daarna zijn MBA gehaald aan Nyenrode. Bij Ahold vervulde hij diverse functies: algemeen directeur van Gall & Gall, commercieel directeur bij AH en topman van Giant Carlisle. Sinds 2011 was hij de baas van AH en zat hij in de raad van bestuur van Ahold. Voor hij bij Ahold kwam, werkte Van der Laan vijf jaar bij Unilever.

Action is wél verrassend

Rob Heesen krijgt het in zijn nieuwe baan het zwaarst – dat is duidelijk. Het rommelt aan alle kanten binnen de Blokker Holding, een familiebedrijf met elf winkelformules waaronder Bart Smit, Xenos en Leen Bakker. Na de bekendmaking van een verlies van 20 miljoen euro (het eerste verlies ooit sinds de oprichting in 1896) en een reorganisatie zijn er dit jaar al twee topmannen gesneuveld. Behalve Peters vertrok ook de neef van wijlen Jaap Blokker, Roland Palmer, met ruzie. Het concern worstelt met de vraag hoe het zich opnieuw kan uitvinden en hoe internet daar een rol in speelt.

De problematiek van Blokker is vergelijkbaar met die van Hema. Winkels in het middensegment zijn te weinig onderscheidend, waardoor klanten afhaken. Als ze iets nodig hebben kopen ze dat net zo lief online. Of bij Action, want die winkel is wél verrassend en bovendien veel goedkoper.

De in 1993 in Zwaagdijk opgerichte keten maakt een groeispurt. Vorig jaar opende Action, onderdeel van de Britse private-equitymaatschappij 3i, 108 nieuwe winkels. Daarmee kwam de teller eind vorig jaar te staan op 527 winkels in vier landen (Nederland, België, Duitsland en Frankrijk). De omzet in 2014 bedroeg 1,5 miljard euro – 30 procent meer dan het jaar ervoor. De operationele winst bedroeg 165 miljoen euro – een stijging van 29 procent ten opzichte van 2013.

Het is aan Van der Laan om die expansie te begeleiden. Een luxepositie, vergeleken met zijn laatste jaren bij AH. Het marktaandeel van de marktleider stagneerde, terwijl Jumbo en Lidl beide razendsnel groeiden. Nu is Van der Laan zélf weer onderdeel van niets anders dan tomeloze groei.