Bijna drie ton boete voor Limburgse omroep L1, zender maakt bezwaar

Het Commissariaat voor de Media legt de Limburgse regionale omroep L1 een boete van 275.500 euro op wegens gesponsorde content. L1 maakt bezwaar, de omroep vindt de boete “onterecht en buitenproportioneel”.

Volgens het onderzoek uit 2014-2015 heeft de Limburgse omroep zich schuldig gemaakt aan acht overtredingen op het gebied van sponsoring en reclame. In ruil voor een financiële bijdrage aan een programma of serie werd veelvuldig verwezen naar producten of diensten van de betreffende sponsor, aldus het Commissariaat. Het mediabedrijf WijLimburg heeft de aanzet gegeven tot het onderzoek naar L1.

‘Structurele misstanden bij L1’

Volgens Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat is er sprake van ernstige misstanden bij de Limburgse zender.

“Met een dergelijke lijst van overtredingen kun je niet meer van een incident spreken, het lijkt erop dat er bij L1 structureel iets mis is op het gebied van onafhankelijkheid en transparantie. Dit zijn belangrijke kernwaarden van het publieke bestel, waar ook de regionale omroepen onderdeel van zijn. Sponsoring mag alleen in zeer specifieke situaties en bovendien moet voor het publiek volstrekt helder zijn wat een programma is en wat reclame. L1 is daar te lichtzinnig mee omgesprongen.”

In de persverklaring gaat L1 specifiek in op de acht overtredingen die zijn vastgesteld. Volgens de Limburgse zender moeten ze onterecht drie keer een boete van 36.000 euro betalen vanwege sponsoring bij gezondheidsprogramma’s. L1 beweert dat het hierbij gaat om educatieprogramma’s en begrijpt niet waarom Commissariaat anders oordeelt.

“Het CvdM baseert zich hierbij op een indelingssysteem van de NPO waarvan L1 de inhoud niet kent.”

Het is nog niet bekend wanneer het bezwaar van L1 wordt behandeld door het Commissariaat voor de Media.