Air France bereikt geen akkoord met piloten

De onderhandelingen tussen Air France en zijn piloten zijn „mislukt”. Het zusterbedrijf van KLM liet gisteravond weten dat het niet gelukt is om binnen de gestelde termijn tot een akkoord te komen over verhoging van de productiviteit.

De Franse luchtvaartmaatschappij, die dit jaar uit de rode cijfers hoopt te komen, overweegt nu drastischer maatregelen om de kosten te drukken. President-directeur Frédéric Gagey heeft deze zomer gedreigd het aantal langeafstandsvluchten met 10 procent te verminderen als de piloten niet met de plannen zouden instemmen.

Of dit ‘plan B’, dat voorziet in gedwongen ontslagen van piloten en ander personeel, meteen in werking treedt, is onduidelijk. De piloten van vakbond SNPL, die een jaar geleden met een weken durende staking over de uitbreiding van Transavia moederbedrijf Air France-KLM met een miljoenenverlies opzadelden, denken dat de gesprekken maandag verder gaan.

Volgens cijfers van Air France zijn de personeelskosten bij het bedrijf vergeleken met Lufthansa en British Airways 20 tot 35 procent hoger. De piloten hadden zich in navolging van hun Nederlandse collega’s neergelegd bij het principe om meer te moeten werken voor hetzelfde geld, maar vonden de door de Air France-leiding voorgestelde 100 extra vlieguren te extreem, melden onderhandelaars.

Een deel van het grondpersoneel van Air France legt maandag het werk neer om alvast te protesteren tegen geruchten over een op handen zijnde massale ontslagronde.

Gisteren werd bekend dat zustermaatschappij KLM ongeveer een kwart van de banen in het management en de ondersteunende afdelingen schrapt. Door het aantal tussenlagen te verkleinen, denkt KLM jaarlijks zo’n 40 miljoen euro te kunnen besparen. Het snijden in de bestuurslagen is slechts een van de maatregelen die KLM wil nemen om de jaarlijkse kosten te drukken. In totaal wil het bedrijf 700 miljoen euro bezuinigen.