Achmea wil lagere premie bieden als klanten privégegevens delen

Hoofdkantoor van Achmea. Foto Lex van Lieshout / ANP

Verzekeraar Achmea wil klanten premiekortingen gaan bieden in ruil voor privégegevens. Verzekerden kunnen thuis of in de auto een meetkastje laten installeren waarmee informatie over bijvoorbeeld rijgedrag kan worden verzameld, bevestigt een woordvoerder na bekendmaking van de plannen in Het Financieele Dagblad.

Intelligente apparaten kunnen volgens directeur marktstrategie Albert Spijkman, die het voornemen uiteenzette in een interview met de krant, helpen de schadelast te verminderen. Het gaat dan ook expliciet om premies voor schadeverzekeringen van de grootste verzekeraar van Nederland, en niet om polissen bij zorgverzekeraars Zilveren Kruis of OZF.

Gegevens blijven van klant

Achmea volgt met de stap in de voetsporen van enkele kleinere schadeverzekeraars, schrijft het FD. Zo wordt gewerkt aan autopolissen waarbij een meetkastje het rijgedrag bijhoudt. Achmea onderzoekt de mogelijkheden daartoe onder meer met TomTom, liet Spijkman weten. Voor de inboedel- en opstalverzekering werkt Achmea samen met Google Nest, dat ‘slimme’ thermostaten’ maakt die huizen veiliger moeten maken. “Als de klant veiliger woont, hebben wij minder schade”, zegt Spijkman daarover. Nest benadrukt in een verklaring dat het verder geen data van gebruikers deelt met verzekeraars, maar alleen of de apparaten aanstaan of functioneren.

De informatie die verzameld wordt, blijft van de klant, benadrukt de verzekeraar. Maar de klant krijgt wel pas premiekorting als hij de verzamelde gegevens deelt.

‘Discussie nodig’

Vorig jaar nog kwam ING onder vuur na het aankondigen van een proef met het delen van informatie over betalingsgedrag van klanten met bedrijven. Daardoor zouden die klanten gericht advertenties kunnen krijgen. Uiteindelijk zag de bank na veel ophef af van de proef.

De plannen zijn volgens het College Bescherming Persoonsgegevens in lijn met de huidige wetgeving. Mensen mogen als ze dat willen en “heel, heel goed geïnformeerd zijn” - “bijna in jip-en-janneketaal” - hun persoonsgegevens verkopen, zegt voorzitter Jacob Kohnstamm. Maar hier tekent zich een politiek probleem af, zegt hij. De vraag is of de wetgever zich niet moet buigen over de wenselijkheid van dit soort deals. De bescherming van persoonsgegevens is immers een grondrecht, zegt Kohnstamm.

Het concept van persoonsgegevens in ruil voor korting roept nog een vraag op: wordt een situatie gecreëerd waarin rijke mensen zich wel privacy kunnen veroorloven, en arme mensen niet? “Dan wordt inkomen bepalend voor de mate waarin je privacy gegarandeerd kan worden”, aldus Kohnstamm.